Aktivitetskort gir mindre sosial ulikhet

Marit H. Meyer, Asker Venstre
Marit H. Meyer, Asker Venstre, Foto: Olav Heggø

Asker Venstre går til valg på å innføre et aktivitetskort i Asker. Med det mener vi et kort som gir barn og unge reduserte priser på fritidsaktiviteter der regningen går til kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Asker er en kommune med mange ressurssterke innbyggere. Det er positivt, men kan også oppleves utfordrende for de som ikke har de samme muligheter til å ta del i fellesskapet f.eks på grunn av dårlig økonomi.

Særlig krevende er det for barn og unge som ikke kan ta del i felles aktiviteter som sine medelever og venner. Samtidig vet vi at deltakelse i idretts- og kulturaktiviteter er viktige for barns trivsel og utvikling. Derfor trenger vi målrettede tiltak – som et aktivitetskort – som gir barn og unge muligheter til deltakelse på aktiviteter til lav pris.

Asker er en mangfoldig kommune. Asker skal også være en inkluderende kommune. Det betyr at tiltak rettet mot barn og unge må tilpasses ulike sosioøkonomiske utgangspunkt. Vi trenger ordninger som bistår særlig barn og unge som ikke har mulighet til å betale de samme inngangspenger som andre.

Asker Venstre går derfor til valg på å innføre et aktivitetskort i Asker. Med det mener vi et kort som gir barn og unge reduserte priser på fritidsaktiviteter der regningen går til kommunen. Dette kan for eksempel være redusert inngangsavgift til Risenga svømmehall, redusert avgift i idrettslaget, på kulturhusets arrangement, kulturskolen eller sommerskoler. Kortet skal ha ulik pris avhengig av familiens økonomi.

Hvorfor gjør vi det? Jo, fordi vi vil gjerne at alle skal ha mulighet til å oppleve kommunens kultur- og idrettstilbud og vi vil at alle skal ha en god oppvekst og oppleve at man er inkludert i fellesskapet. Fordi barn og unge som ikke kan ta del i aktiviteter som medelever og venner er med i lettere kan oppleve å stå utenfor det sosiale miljøet. Fordi Asker må ta større ansvar for barn og unge som ikke har mulighet til å delta på aktiviteter grunnet familiens stramme økonomi. Asker skal være et godt sted å bo – også for barn og unge fra familier som trenger en hjelpende hånd. Vi er mulighetenes kommune. Men la oss også bli inkluderingens kommune.

Marit H. Meyer, Asker Venstres 2. kandidat

Jens Måge, Asker Venstres 5. kandidat