Barna trenger satsing – ikke kutt

Foto: Johanna Alvestad

Før sommeren ble det kuttet kraftig i kommunens tjenester for å få økonomien i balanse. Flere av kuttene var nødvendige, men skolene og barnehagene har nå vært gjennom nok runder. De neste fire årene må det satses. Å kutte videre vil gi et dårligere tilbud til de barna som trenger ekstra oppfølging. Det er dyrt på sikt.

Vi i Venstre har ambisjoner for alle barn, og er opptatt av at et barns fortid ikke skal avgjøre dets fremtid. Vi vil legge til rette for at alle barn får den samme muligheten til å utnytte sine evner uavhengig av bosted, sosial og kulturell bakgrunn. Det betyr noe hvilken bagasje du i utgangspunktet er utstyrt med for om du skal lykkes i livet eller ikke. Det er i oppveksten mye av evnen til å ta kontroll over eget liv og grunnleggende følelse av trygghet og verdighet legges. Derfor er en trygg og god oppvekst viktig, og derfor er det viktig med tett oppfølging og tidlig innsats overfor barn som trenger støtte.

Ved å redusere antall voksne per barn i barnehagen og på skolen gir vi barna våre mindre tid til å bli sett og mindre tid til ekstra oppfølging. Det er ikke slik at at flere voksne automatisk gir bedre læring, men ved å kutte bemanningsnormen og redusere skolebudsjettene har vi enda færre ressurser å sette inn der det er ekstra behov.

I 2007 gikk vi til valg på å innføre eiendomsskatt. Ikke fordi det var populært, men fordi det var nødvendig. Vi har tenkt å være ærlige med velgerne også denne gangen, og si at i kommende periode vil vi øke eiendomsskatten med 1 promille. De ekstra millionene vil vi bruke på å prioritere barn og unge.

Dette er våre hovedsatsinger for å gi barn en bedre oppvekst:
– Fortsette kompetanseheving av lærere, men også gi tilsvarende tilbud til faglært og ufaglært personell i barnehagen
– Bedre bemanning i barnehagene og i lavere klassetrinn
– Styrke helsesøstertjenesten

Det skal være trygt og godt å vokse opp i LIllesand.

Petter N. Toldnæs
Ordførerkandidat, Venstre