Hurum Venstre vil ha matebuss nå

Vil ha matebuss nå! , Foto: Finn Dale Iversen

Kollektivtilbudet på Hurumhalvøya er ingenting å hoppe i taket over. Bussene er få og sjeldne og mange pendlere velger derfor bilen. For å få et reelt alternativ vil Hurum Venstre ha matebuss fra Tofte direkte til toget og Røyken stasjon, samt ringbuss kommunen rundt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

For pendlere er det viktig at skyssen er effektiv dersom man skal velge å reise kollektivt. Skal man med buss fra for eksempel Tofte sentrum til Røyken stasjon vil man i dag alltid måtte skifte buss i Sætre (og vente på ny buss).

Dobbeltspor i Malvik
Hurum Venstre vil ha matebuss fra Tofte til toget i Røyken.

Det tar ca. 35 – 40 min. å kjøre bil fra Tofte til Røyken stasjon og toget. Med dagens buss tar det enten 1t og 4 min. eller 1 t og 35 min. Det er ikke vanskelig å se at buss blir uaktuelt for de fleste på Søndre Hurum med en slik tidsforskjell.

Det må bli det lettere for huringene å reise miljøvennlig. Et bedret kollektivtilbud vil gi økt bokvalitet og dermed stimulere folk til å bli boende i kommunen. Det er utopi å tro at alle skal jobbe lokalt. Noen vil alltid måtte pendle. Derfor er et bedret kollektivtilbud en av de viktigste forutsetningene for å tiltrekke seg nye innbyggere og ny næring.

Løsningen er en liten matebuss (kan også være en maxitaxi) som går fra Tofte via rv. 23, rett til Røyken stasjon og toget, morgen og ettermiddag. Det kan ikke være mange stoppesteder dersom matebussen være konkurransedyktig med privatbilen.

Anne Sofie Riseng er Venstre 4. kandidat ved kommunevalget 2015.
Anne Sofie Riseng vil at det skal bli lettere å pendle fra Tofte.

To avganger om morgenen og to om ettermiddagen holder trolig. Senere kan tilbudet utvides. Bussen kan brukes som ringbuss Hurum rundt resten av dagen i stedet for de få store og halvtomme bussene som går nå.

Dette er noe Hurum kommune bør bruke omstillingsmidler på, mener Venstre. Vi må se på ulike finansieringsmodeller, men siden Brakar er et aksjeselskap, så vil man også kunne ta inn sponsorer i prosjektet. I dette tilfellet kan NSB være en aktuell samarbeidspartner.

Buskerud Venstre vil ha forsøksordninger med matebuss flere steder i fylket og fylkeskommunen kan bidra med å få på plass matebuss fra Hurum.

Fylkeskommunale Brakar vil kunne drifte et slikt tilbud om de får ekstrabevilgninger eller man kan inngå avtaler med private. Vi vet det er lokale aktører som kan være interessert.

Anders 5
Fylkesordførerkandidat Anders Wengen er positiv.

Man må kartlegge behovet og se på koordinering med andre tilbud og ikke minst være åpen for å gjøre tilpasninger underveis.

Et best mulig tilbud for flest mulig må være målet. Prøveperioden må være minst 1 år, siden det tar tid å etablere nye reisevaner. Dette tilbudet vil Venstre ha på plass raskt og vi lover at matebuss og ringbuss får stort fokus i høst.

Anne Sofie Riseng
lokallagsleder og 4.kandidat