12 grunner til å stemme Venstre i Frogn

Frogn Venstres toppkandidater., Ivar Ruud Eide

Du skal bestemme hvem som skal styre Frogn de neste fire år. Her er 12 grunner til å putte Venstres liste i urnen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Last ned de 12 grunnene her: 12 grunner – Frogn Venstre

Venstre setter innbyggere foran utbyggere.

Politiske vurderinger av bærekraftig og god stedsutvikling skal ligge til grunn for hvor det skal bygges. Grunneieres og gårdeieres ønsker og interesser skal ikke være styrende.

Venstre vil satse på skolen.

Frognskolen må bli topp 10 i Norge faglig og sosialt. Vi må styrke ferdigheter i basisfagene, utvide etterutdanningen av lærerne, ha daglig fysisk aktivitet, styrke helsesøstertjenesten og utvide den folkevalgte styringen av skolen

Venstre vil at Frogn skal være et godt sted å vokse opp.

Venstre vil mobilisere skole, barnehage og lokalsamfunn for å fange opp faglige og sosiale problemer tidlig. Slik forebygger vi frafall og mobbing senere i skoleløpet.

Venstre sier nei til Kolstad, og ja til byutviklingsplanen.

Venstre vil gå mot boligbygging i på Kolstad. Det er ikke er bærekraftig å bygge boliger i marka når det er stort potensiale for å bygge boliger og næring i aksen Dyrløkke – Ullerud – Seiersten. Drøbak må bygges innenfra og ut. Marka må vernes.

Venstre står fast på markavern, jordvern og allmennhetens tilgang til strandsonen.

Det er flere grønne partier å velge mellom. Venstre har høye mål for miljøet, og har stått fast i de viktige kampene. Velg et parti som har vist hva det står for over tid.

Venstre vil gjøre sentrum mer attraktivt for Frognfolk, hyttefolk, Follofolk og turister.

Akvariet og bryggene må rustes opp, og det må jobbes systematisk med å utvikle byen som handels- utelivs og turiststed. Kommunen bør også legge arbeidsplasser til sentrum. Kommunen må sammen med alle interessenter etablere et selskap som kan være pådriver og koordinator.

Venstre vil ha et grønt skifte i Frogn.

Det grønne skiftet betyr at forbruket vårt skal foregå uten at vi slipper ut klimagasser. Alle beslutninger vi tar må bringe Frogn-samfunnet i en mer miljø- og klimavennlig retning. Vi må derfor bygge samfunnet slik at vi bruker mindre energi og velger bærekraftige løsninger.

Venstre vil grave ned parkeringsplassene.

Når byen skal utvikles er store parkeringsplasser oppe i dagen dårlig arealbruk, og undergraver opplevelsen av vårt historiske sentrum. Parkeringsplassene på Essotomta, Bankløkka og Sjøtorget må flyttes under bakken eller inn i fjellet, og kapasiteten må økes.

Venstre vil fullføre løp nummer to i Oslofjordtunnelen.

Bro over Håøya og ny motorvei gjennom Frognmarka er uaktuelt. Nytt løp vil gi en sikrere og mer stabil forbindelse mellom Follo og Buskerud, og er det eneste realistiske alternativet på flere tiår.

Venstre mener at eldreomsorgen må respektere den enkeltes behov og egne vurderinger.

Venstre vil satse på å sette eldre i stand til å klare seg selv. Det må være valgfrihet, blant annet når det gjelder hvem som skal hjelpe deg hjemme. De som ønsker å dø hjemme skal få mulighet til det.

Venstre vil se fordomsfritt på kommunegrenser og tjenester, slik at vi fortsatt kan gi et best mulig tilbud til de som bor i Frogn.

Kommunen bør forhandle med Ås, Nesodden og Vestby om fremtidig kommunestruktur. Befolkningen må bli hørt når resultatet av forhandlingene foreligger.

Venstre sier nei til eiendomsskatt

Venstre står for ansvarlig økonomisk styring. Gjennom blågrønt budsjettsamarbeid har vi en effektiv kommune som hvert år går i pluss. Vi har satt av over 100 millioner i bakhånd som sikkerhet til dårligere tider, samtidig som vi bygger helsebygg, omsorgsboliger og idrettsanlegg med bad. Vi har tatt tak i etterslepet på vedlikehold. Gi oss fornyet tillit, så blir det ikke behov for eiendomsskatt i Frogn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**