Hva kan dere gjøre for Drøbak og Frogn, Ruter?

Erik Lundeby, Foto: Ivar Ruud Eide

Busstilbudet blir bedre og bedre sier Ruters annonser. Vi tror Frogn trenger en ordfører som vil henge på Ruter og fylket for å gjøre tilbudet bedre. Behovet er langt fra dekket.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Innlegg av Erik Lundeby, ordførerkandidat for Frogn Venstre.

La oss begynne med litt ros. Hovedruten for 500E fra Seiersten til Bussterminalen i rushtiden er et rullende fortau. Det er bra at Ski-bussen går hvert kvarter, og at den nå går fra Seiersten. De nye bussene som ble satt inn i år er også mer komfortable enn de som ble anskaffet for et par år siden. Dal har også fått bussforbindelse en gang i timen.

Men så til utfordringene.

1. Pendlerne i Drøbak sentrum vil gjerne komme helt hjem, også etter kl 17. Ruter hevder at de senere ekspressene til brygga ikke ble brukt. Tror dere ikke folk blir mindre tilbøyelige til å ta buss til jobb hvis de opplever det som tregt og tungvint å komme hjem den dagen de må jobbe en time eller to overtid?

2. Drøbak trenger lokalbuss, både for at pendlerne fra andre boligområder kan koble seg på 500E og 510, og for at buss skal være et alternativ i lokaltrafikken. Ruter definerer Drøbak som bygdesone. Vi er nest største tettbebyggelse i Follo og den 38. største i landet. Vi bor tettere enn folk i Kongsberg og Lillehammer, og siden det går bybuss der er det nok også mulig i Drøbak hvis viljen er tilstede. Vi i Venstre har tegnet et forslag til rutekart for å hjelpe dere i gang med tenkningen.

Venstres forslag til lokalbuss i Drøbak.

3. Nordre Frogn trenger bedre forbindelse til Drøbak. Det er veldig bra at Dal nå dekkes av buss en gang i timen, mot nesten aldri for noen få år siden. Men hvorfor har dere lagt opp ruten slik at det er 20 minutter å vente på buss 500 videre til kommunesenteret Drøbak, og like lenge å vente på turen tilbake?

4. Vi har regulert pendlerparkering for 80 biler på Måna – nå gjenstår det bare å bygge den. Attraktiv pendlerparkering for sykkel bør også etableres ved noen sentrale holdeplasser for 500E, med god mulighet til å låse sykkelen og kanskje med tak. Det er ikke spesielt arealkrevende, og kan redusere presset på bilparkeringsplassene.

5. Ruter har et tillitsproblem. Dere skryter uhemmet av nye rutetilbud, men forteller aldri om det som blir verre. Hva med å fortelle like tydelig om tilbud som reduseres eller tas bort, gjerne med en forklaring. Vi blir ikke glade av det heller, men i hvert fall mindre mistenksomme. Venstre har også flere ganger foreslått et kontaktorgan mellom pendlerne, kommunen og Ruter der ruteplaner, setene på bussen og andre ting kan diskuteres før det iverksettes. Det har aldri latt seg gjøre, og det skyldes kanskje først og fremst at dere ikke vil ha slik kontakt med oss, Ruter?

Ruter gjør en formidabel jobb med rask utbygging av rutenettet i Oslo og Akershus, og flytter stadig flere mennesker rundt i området. Men vi i Drøbak og Frogn har behov vi ikke opplever at blir dekket. Vi trenger å styrke dialogen. Dette vil jeg og Venstre være opptatt av også i neste periode. Frogn trenger en ordfører som forstår pendlernes behov.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**