Derfor stemme Venstre i Drammen

Drammen Venstres toppkandidater. F.v.: Eidi-Ann Hansen, Yousuf Gilani, Linda Jakobsen og Ida Marie Brown, Foto: Tom Atle Brodevik

Her er noen grunner til hvorfor det er lurt å stemme Venstre i Drammen.

1. Et grønnere Drammen

Venstre vil stå for en aktiv miljøpolitikk som sikrer kommende generasjoner muligheter til et godt liv. I byutviklingen må vi satse på gode uterom og grønne lunger, samt legge til rette for at flest mulig ønsker å transportere seg med sykkel eller kollektivt. Venstre mener at Drammen kommune må bidra til å løse klimaproblemene verden står ovenfor.

2. En trygg skolehverdag

Venstre vil satse på flere lærere, sosialarbeidere og helsesøstre slik at hele eleven kan ses. På den måte tror vi eleven vil trives på skolen, læreren får mer tid til eleven og at læringsutbytte blir størst. Mobbing må tas på alvor og Venstre mener at de som jobber i barnehage og skole må få større kunnskap til å oppdage og løse mobbesaker.

3. Folkehelsen for alle

Grunnlaget for god folkehelse legges i barndommen, og fysisk og psykisk helse må ses i sammenheng. Venstre mener det må være kort vei til helsesøster og Drammen må få et lavterskel psykologtilbud hvor man ikke trenger henvisning. Barn er forskjellige, så kroppsøvingstimene må ha et innhold som gjør at alle barn kan bli glad i fysisk aktivitet livet ut. Venstre vil være en pådriver for å satse på forebyggende tiltak for folkehelsen, samtidig som vi må gi et godt tilbud til de som har behov for kommunens omsorgstjenester.

4. Et løft for de frivillige

Venstre mener at frivilligheten er en viktig bærebjelke i det norske samfunnet der enkeltpersoner kan delta etter sine egne forutsetninger. Vi vil bidra til at flere får mulighet til å drive med frivillig arbeid, og belønne frivillige organisasjoner som driver med samfunnsnyttig engasjement. Venstre vil tilrettelegge for flere og nye kulturuttrykk, ved for eksempel å legge til rette for at private kulturarrangører.

5. Kjærlighet til byhistorien

Samtidig som byen utvikles med nye områder, er det viktig at vi tar vare på noe av byens historie og identitet. Venstre vil sikre strengere oppfølging av verneverdige bygninger, og verneklasse A skal ha et absolutt vern. Byens historie må i større grad bli tilgjengelig i uterommene vi beveger oss i, ved hjelp av informasjonsskilt og teknologi.

6. Mer demokrati

Venstre mener at Drammen skal ha et demokrati hvor flest mulig avgjørelsene blir tatt lokalt og der alle kan bidra. Vi ser en oppblomstring av velforeninger i Drammen, og Venstre mener at kommunen må tidlig inkludere velforeninger i lokale planer. Det må bli lettere å følge politiske saker på kommunens nettside.

7. Våre kandidater har mot

Venstre skal ha Mot til å handle, utforme radikal politikk og utfordre makten. Våre politikere skal være tilgjengelig for å lytte og reflektere rundt innbyggernes meninger, derfor er Venstre sine møter i utgangspunktet åpne.

Stem på Venstre for et grønnere og varmere Drammen!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**