Få fart på Spikkestadbanen

Asker Venstre jobber for raskere Spikkestadbane. Marit H. Meyer, Njål Vikdal og Gro Buttingsrud Martnes på Heggedal stasjon.
Asker Venstre jobber for raskere Spikkestadbane. Marit H. Meyer, Njål Vikdal og Gro Buttingsrud Martnes på Heggedal stasjon.

Det skal være enkelt å reise kollektivt til jobb, skole og daglige gjøremål. Derfor satser Venstre på lokaltoget i Osloregionen. Asker Venstre arbeider for at Spikkestadbanen igjen skal få raske tog til Oslo.

Asker og Sandvika har fått et betydelig bedre togtilbud de siste årene. Taperen har vært Spikkestadbanen.

Etter omleggingen av rutetilbudet i 2012 fikk togpendlere fra Heggedal, Gullhella og Bondi betydelig økt reisetid.

Venstre mener Asker ikke tar den økte reisetiden alvorlig og at for lite er gjort for å sette Spikkestadbanen på dagsorden.

En av konsekvensene av økt reisetid er trafikkøkning på Røykenveien, en av Norges mest trafikkerte fylkesveier. Samtidig er det heller ikke etablert bussruter direkte fra Heggedal til Asker langs Røykenveien.

Venstre har vist engasjementet for Spikkestadbanen gjennom arbeid i Asker, Akershus og på Stortinget. Før sommeren fikk Venstre Akershus fylkesting med på at tilbudet på Spikkestadbanen må bedres, og at det må igangsettes en utredning om raskere reisetid.

Nå må vi få med oss Asker kommunestyre, slik at Stortinget forstår at Spikkestadbanen – på linje med E18 – er viktig for Asker.

Asker Venstre vil :

  • sørge for at Asker jobber mer aktivt med forbedring av Spikkestadbanen og Røykenveien
  • redusere reisetiden med 10-15 minutter på Spikkestadtoget gjennom en ombygging av Asker stasjon
  • øke frekvensen på Spikkestadtoget til 20 eller 15 minutter, på lengre sikt
  • arbeide for en egen bussrute langs Røykenveien til Asker stasjon for å bidra til å redusere biltrafikken
  • arbeide for sykkeltrase langs jernbanen fra Heggedal til Asker
  • bygge sikre sykkelparkeringer ved alle stasjonene
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**