Høyre og miljøet trenger Venstre

Venstre satser på flere tog fra Asker. Fra venstre: Jostein F. Tellnes, Jonas Vevatne, Trine Skei Grande, Njål Vikdal og Solveig Schytz, Foto: Eirik Brautaset

Lene Conradi velger i sitt innlegg i Budstikka 2.september å ta æren for klima-arbeidet i Asker. Klimapanelet hun viser til kom etter at Venstres nå avdøde Terje S. Wahl og Ingvild Vevatne foreslo et eget politisk KLIMAutvalg. Dessverre ble Klimapanelets anbefalinger (Klima- og Energiplanen) vannet ut av Asker Høyres stemmegiving i kommunestyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Vi vil oppfordre velgere som deler Lene Conradis uro for klimaet om å lese Asker Høyres og Asker Venstres program. Budstikka dom over Asker Høyres program er: «Programmet har høyest troverdighet når det gjelder å ivareta næringslivets interesser og ambisjoner, og mindre når det gjelder omsorg for naturen og klimaet.». Om Venstre: «Miljø er et område der Asker Venstre er særlig visjonært: Asker skal bli en ’Miljøpolitisk foregangskommune’. Klimautfordringene settes i et globalt perspektiv, men tiltakene som foreslåes lokale.» og fortsetter: «Asker Venstres partiprogram er ambisiøst og visjonært, men samtidig konkret og detaljert».

Vi vil også sitere næringslivs- og Høyre-mannen, Jens Ulltveit-Moe, fra Venstres landsmøte: «Jeg har lest Høyres miljøprogram. Det går fort. Så tenkte jeg på 15 punkter jeg skulle si. Alle står i Venstres program.» (se YouTube). Venstre er det næringsvennlige miljøpartiet.

Venstre har gode samarbeidsresultater med Høyre på klima og miljø. Vi har fått til mer med Høyre og FrP (!) i regjering på to år enn det SV fikk til med Arbeiderpartiet på åtte år. I Akershus har vi de siste åtte årene fått til en vekst i kollektivtrafikken på 43% og en plan for miljøvennlig befolkningsvekst i Akershus.

Men, vi er ikke fornøyd. Vi har ikke fått gjennomført hele vårt ambisiøse program nasjonalt, og vi ønsker en grønn hånd på rattet i Asker-politikken. For å få til det trenger vi et sterkt Venstre – som kan gi Høyre ideene de kan gjennomføre sammen med Venstre.

På vegne av miljøet og Venstre,

Jostein F. Tellnes, Njål Vikdal og Jonas Vevatne (tidl. fagmedlem av Klimapanelet)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**