Hvor går veien for Borgen?

Njål Vikdal, Asker Venstre
Njål Vikdal, Asker Venstre, Foto: Olav Heggø

Borgen er på toppen av Asker med fine folk, gode skoler, bygdas beste utsikt og nærhet til Asker sentrum. Her kan man omgås både Jørgen Hattemaker og Kong Salomon. Som innflytter til Borgen kan jeg ikke tenke meg noe annet sted jeg heller vil bo i Asker. Klarer vi å sammen vise fram hvor flott denne delen av kommunen er?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

At Borgen er et trygt lokalmiljø vises i politi-, sosial- og skolestatistikker. Borgen ungdomsskole hadde sågar de beste eksamensresultatene i norsk og engelsk i fjor.

Men, som beboer opplever jeg at Borgen ofte blir litt glemt når det skal prioriteres. Hvilken annen del av kommunen ville akseptert at gang- og sykkelveien for flere tusen til Asker sentrum ble stengt i over et halvt år fordi et næringsbygg skulle bygges? Folk ved Bondivann har fått et betydelig dårligere togtilbud, for at «andre skulle få det bedre». I hvilken annen bydel etableres et nytt lokalsenter som sannsynligvis vil kvele det gamle som allerede sliter? Borgen har fått busskø til Asker pga. næringsbygg i Drengsrudbekken. Og som den inkluderende bydelen vi er så er det ingen som protesterer når kommunen vil legge institusjoner hos oss – noe jeg er glad for.

Jeg tror vi mangler ombudsmenn for Borgen.

Hagaløkka Asker
Hagaløkka Asker. Foto: Olav Heggø

Jeg tror vi mangler ombudsmenn for Borgen som kan delta i det felles engasjement som Borgenprosjektet kan skape. Kan vi samle oss i et felles vel som kan løfte felles saker? Kanskje en opprustning av utearealene ved Rimi kan være et første symbolsk løft? Kanskje vi snart skal få vel og kommune til å brøyte og strø hele gangveien fra Bondivann til Rønningen skole? Er det på tide at kommunen sjekker lysene på gangveien forbi Aibel-bygget slik at at det blir tryggere for kvinner å gå der?

Innen idrett har Asker Skiklubb, DIF, HIL, VUL og andre klubber stolte tradisjoner. Er det på tide med Borgen IL?

Aller viktigst for identitet og tilhørighet er skolene – Borgen, Rønningen og Hagaløkka. Flotte skoler med hardtarbeidende lærere som oppnår gode resultater med våre barn. Boligbyggingen på 70-tallet ga oss mange blokker, og i dag en høy andel fremmedspråklige barn særlig på Hagaløkka, men også Rønningen. Er løsningen da å slå sammen barneskolene i en stor barneskole? Eller er løsningen å våge å gjøre noe med skolegrensene?

Befolkningssammensetningen styres helt og holdent av boligsammensetningen. Da er det underlig at Asker nå planlegger å bygge flere blokker på Borgen. Er dette klokt? Bør vi heller bygge flere rekkehus slik at vi får en komplett boligstige mellom blokkene og eneboligene? I stedet for at vi mister familier med engasjement til Lier og Røyken? Jeg mener Asker bør ta seg en pustepause og utarbeide en områdeplan for Borgen som tar hensyn til risikoen for segregering i bydelen. En områdeplan som også vil utnytte de nye idrettsanleggene på Drengsrud.

Jeg vil gjerne høre dine tanker om hvordan vi kan få et bedre Borgen i neste fire-årsperiode. Jeg tror Borgen trenger politisk ombudsmenn som vil tale Borgens sak i Asker og Akershus.

Vi i Venstre har skapt gode blå-grønne løsninger i både Oslo og Akershus. Vi bidrar gjerne for å finne bedre løsninger for Borgen, Asker og Akershus.

Njål Vikdal, Borgen, Venstre

Asker kommunestyre (vara)