Sti langs Askerelva

Asker Venstre jobber for sti langs Askerelva. Jostein F. Tellnes og Lisbet Landfald., Foto: Ingvild T. Vevatne

I Budstikkas oppslag om sti langs Askerelva 12. september, kan man få inntrykk av at lite er gjort for å få til stien før Venstre reiste spørsmål om saken. Her er det viktig å få fram at både Asker Turlag og en engasjert innbygger har gjort et stort stykke arbeid i å foreslå konkrete løsninger for stien. I Kommunens administrasjon har man også jobbet med saken og Fylkesmannen har vært på befaring.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Vi i Venstre ønsket med vårt spørsmål i kommunestyret 8. september å sette økt politisk press på å få framdrift i saken. Det har i lengre tid vært snakk om å etablere sti eller turvei i grøntområdene langs Askerelva. En del har vært gjort i de sentrumsnære deler av elva, men det gjenstår mye for de øvrige etapper, blant annet på strekningen fra Asker sentrum til Sem.

Utfordringen med å realisere stien har vært flere. Grunneierne må gi sin godkjennelse og kommunen må bidra med noe ressurser til tilrettelegging. Det er derfor gledelig at ordføreren oppgir at det nå vil bli dialog med grunneierne om stien.

Vi må benytte Friluftslivets år til å få fortgang i planene for sti langs Askerelva

Vi i Venstre mener at turstien langs Askerelva med fordel gjøres enkel og rimelig. En enkel tilnærming vil kunne være bra for bevaring av livet i elvens kantsone og stiens opplevelsesverdi. Enkle og svingete stier skaper en egen turopplevelse. Ved Asker bo- og omsorgssenter er det imidlertid lurt med en mer tilrettelagt avstikker inn til Askerelva. Det vil øke livskvaliteten for beboerne og samtidig gjøre det triveligere for pårørende å besøke/ta med beboer ut på tur.

Føyka utbyggingen trenger gode turveier som starter i sentrum og hvor avstanden til dette vakre området er så kort som mulig. Det vil også redusere bilbruk og redusere parkeringsbehov ved de tradisjonelle utfartsteder som for eksempel Sem og Solli. Vårt ønske i Venstre er at vi benytter Friluftslivets år til å få fortgang i planene som nå både engasjerte innbyggere og kommunen jobber med.
Jostein F. Tellnes og Lisbet Landfald, Asker Venstre

Innlegget sto på trykk i Budstikka 21. september 2015