Venstre og Vikhammer

Nå er jeg ved Vikhammer stasjon! Her ble jeg møtt av aksjonsgruppe for ny togtrasee mellom Trondheim og Værnes, syklister og venstrefolk. Selv om det regner er det fortsatt topp oppmøte! Stjørdal neste!
Foto: Johannes Bangum

Arne Marius Raaen er provosert fordi Venstre har skissert hvordan sentrumsutviklingen på Vikhammer kan se ut. I innlegget i avisen onsdag bruker han ord som massive blokker, ekspropriering, nedbygging av idrettsanlegg – og idealistiske drømmer.

Det siste skal jeg gi ham rett i. Venstre har visjoner og drømmer om hvordan utviklingen av Vikhammer kan bli – og idealisme er jo fint. Det er en politisk oppgave å fremme synspunkter om et så viktig spørsmål. Vi ønsker en utvikling som gir et tett sentrum, ikke en tilfeldig spredt bebyggelse som ikke fungerer som sentrum.

Naturlig

Det eneste naturlige er at en sentrumsutvikling tar utgangspunkt i de to butikkene som i dag er på Vikhammer, og bygger videre ut fra disse. Den videregående skolen tar arealet på oppsiden av veien, da må arealet på nedsiden av veien brukes til sentrumsutvikling. Da kan det i en fremtidsrettet plan bety at noe av dagens bebyggelse blir berørt. Arbeidet med en sentrumsplan skal jo nettopp avklare muligheter og konflikter, og da må jo noen starte tankearbeidet.

Høyere

Raaen kaller bygg på fire etasjer massive. Hensyn til jordvernet og ønsket om fortetting betyr at det må bygges i høyden, det er den beste miljøpolitikken. Vikhammer er så heldig at litt høyere bygg kan komme opp mot riksveien uten at utsikten ødelegges vesentlig for noen. Akkurat hvor mange etasjer det skal være blir sikkert diskutert i sentrumsplanen, en skissetegning er ikke en konklusjon.

Venstre vil også ha en vurdering om hvordan for eksempel grusbanen skal disponeres framover. Uansett kan den kan knapt kalles et idrettsanlegg i dag.

Debatt

Venstre ser fram til planene for Vikhammer Øvre. Hvordan dette området utvikles er svært viktig for Vikhammer. Det samme er vårt forslag om å bygge nytt samfunnshus på dagens parkering ved samfunnshuset. Samfunnshuset skal etter vår mening knyttes sammen med en ny ungdomsskole. Da vil det frigjøres arealer der dagens ungdomsskole er. Uansett er framtida å utnytte sentrumsarealer mye bedre enn i dag.

Venstre håper at mange, som Raaen, engasjerer seg i debatten om hvordan Vikhammer skal se ut i framtida. Vi har kanskje kastet en brannfakkel inn i debatten, det må til. Så får vi håpe at det blir en frisk debatt uten fastlåste holdninger fra starten.

Torgeir Anda

Malvik Venstre