Fra styremøtet 5 oktober

Styret i Lillesand Venstre inviterte til styremøte 5 oktober på grupperommet “Julebauen” på Rådhuset. Medlemmer var invitert. Det var også Jan Kenneth Stavenes. Tema var “Styrearbeid i praksis”.

Her er referatet:

Dato / Sted : Mandag 5 oktober 2015 kl 18:30 – 20:00 Julebauen Rådhuset Lillesand

Tilstede:

Beate Andreassen, Jan Helge Kjøstvedt, Atle Slotnes, Bjørn Daniel Solberg, Signe Idsøe Røed ( styret )

Petter Toldnæs ( leder for bystyregruppa )

Inger Marie Moi ( medlem )

Jan Kenneth Stavenes ( invitert til tema Styrearbeid i praksis )

Saker

Jan Kenneth Stavenes var invitert som tidligere leder av Kristiansand Venstre og kursholder av Venstreskolen. På forhånd hadde han fått følgende utfordring:

– I vedtektene til lokallaget står noen av styrets oppgaver listet opp. Blant annet ansvar for lokallagets økonomi, nettsider, politiskapning, informasjonsvirksomhet, skolering, medlemsverving og utadrettede virksomhet. https://www.venstre.no/artikkel/2012/01/27/lillesand-venstres-vedtekter/. Styret ivareta flere av oppgavene på en god måte, men likevel er det usikkerhet i forhold til rollene politisk leder og organisatorisk leder. Hvor stiller en leder seg i forhold til en politisk leder og et styre. Og spiller roller en rolle?

Stavenes gjennomgikk Venstres historie, organisasjonskultur og stilte spørsmål om hvordan vi oppfattet styrets rolle. Det ble en god diskusjon. Til slutt avrundet han med en gjennomgang av Kristiansand Venstres strategi i valg»mellomåret» 2011 – 2013.

Møtet ble avrundet med en gjennomgang av valgkamp, erfaringer og resultatet. Petter Toldnæs gikk gjennom tall og orienterte styret om hvilke tanker han hadde om politiske posisjoner etter valget. Styret sa seg enig i prioriteringene.

Atle Slotnes orienterte om lokallagets økonomi.

Signe Idsøe Røed finner dato og plassering for årsmøtet i januar. Det ble bestemt at vi prøver å få tak i en god debattant.

Første styremøte etter årsmøte i 2016 oppfordrer vi nytt styre til å lage en strategiplan ( lik Kristiansand )

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**