Velgerne taper på utydelige politiske skillelinjer

Nicolay Corneliussen, Foto: Ivar Ruud Eide

-Når de to erklærte hovedmotstanderne i norsk politikk slår seg sammen, hva blir da igjen av politikk og meningsytringer? spurte Venstres Nicolay Corneliussen i kommunestyrets konstituerende møte 12.10.2015.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Nicolay Corneliussens innlegg ved ordførervalget i Frogn kommunestyre mandag 12.10.2015.

Valgresultatet for kommunevalget viser at Høyre, som får 12 av 31 representanter i kommunestyret, har gjort et brakvalg som nok er tidenes beste, opp 5,5 % til 37 %.

AP opprettholder sine 7 representanter, men går svakt tilbake med 0,8 % til 22,7 %.

Det er ingen tvil om hvem som er valgets vinner i Frogn og vi gratulerer derfor Høyre med valgresultatet. Med så stor andel av kommunestyrerepresentantene er det likevel vanskelig å forstå hvorfor Høyre nå velger å fornye sine ekteskapsløfter med AP.

Mange muligheter for Høyre

Høyre hadde mange muligheter etter valget og har sittet med nøkkelen til maktfordelingen i Frogn ettersom AP ikke så det var mulighet til å bygge flertall for Rita som ordfører.

• Blå-Blått samarbeid med FrP og PP (16)
  • Høyre-sentrum med Venstre, KrF og SP (17)
  • Lilla samarbeid med AP (19)

AP og Høyre som har 60 % av stemmene i Frogn, har inngått en politisk avtale der de fordeler alle lederverv seg i mellom og har blitt enige om å samarbeide om budsjett og handlingsprogram. Begge partier virker godt fornøyde og velforlikt. Men vi stiller oss likevel følgende spørsmål: Når de to selverklærte hovedmotstanderne i norsk politikk slår seg sammen – Hva blir da igjen av politikk og meningsytringer?

Politikk er jo ofte en idékamp. Partiene representerer ulike ideologier og ståsted og dette preger vår stemmegiving i store og små saker. Noen ganger er vi enige og andre ganger krangler vi så busta fyker.

Ulik ideologi, men samme samfunnsprosjekt?

Selv om AP og Høyre kan være enige i enkeltsaker så kommer de jo fra ulikt ideologisk ståsted. Vi ser nå at de finner sammen igjen, både her i Frogn og på Nesodden. Man kan derfor undre seg over om det faktisk er en avgjørende forskjell på samfunnsprosjektet til AP og Høyre slik de vil ha oss til å tro i sine partiprogrammer, TV debatter, avisinnlegg etc?

Venstre mener at det er velgerne som taper på at det blir mangel på tydelighet mellom partiene og at skillelinjene viskes ut.

Det er viktig at det ikke blir uklart for velgerne hvem som styrer kommunen og at det er en klar posisjon og en opposisjon. Etter Venstres skjønn bidrar Høyres og Aps ekteskap til en slik uklarhet-

Kommunestyret må få vite hva som står i avtalen mellom Høyre og Arbeiderpartiet

«Haktor skal ikke stå alene i ringen i ordførervalget» uttalte Rita til Amta valgnatten. Nå står i stedet Rita ringside med håndkleet for Haktor og det er ingen reelle politiske utfordrere.

På Aps Facebook side kan vi lese at «Avtalen innebærer et samarbeid om handlingsplan og budsjett».

Venstre vil gjerne vite om Kommunestyret får høre mer om avtalen som er inngått mellom de to partiene.

En aktiv og konstruktiv opposisjon

Venstre kan love kommunestyret at vi skal føre en aktiv og konstruktiv opposisjonspolitikk. Vi skal bidra til å få frem skillelinjene og konfliktområdene i Frognpolitikken.

Venstre stilte med egen ordførerkandidat til dette valget og fremmer derfor Erik Lundeby som vår ordførerkandidat og Henrik Mathisen fra MdG som varaordfører

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**