Rekordtall for kollektivtrafikken i Oslo

Venstre satser på trikk, buss og bane.
Foto: Sveinung Bråthen

Aldri før har flere valgt å reise med buss, bane og trikk enn så langt i 2015. – Byrådets systematiske satsing på kollektivtrafikk gir resultater. Nå nærmer vi oss for første gang målet på 5 prosent trafikkvekst, sier Venstres byråd for miljø og samferdsel, Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

I august økte antall reiser i sone 1 med hele 7,8 prosent. Tallene er hentet fra Ruters siste rapportering. Den viser også at det er stor omsetningsvekst på Ruters billettapp, som nå står for 38 prosent av omsetningen.

 

– Det er positivt at flere og flere tar i bruk mobilappen. RuterBillett gjør kollektivtrafikken enklere å ta i bruk og har positiv innvirkning både på kundetilfredshet, inntekter og passasjertall, ser Melby.

 

Satsingen fortsetter

Denne uken vedtok byrådet at Oslo kommune skal anskaffe 87 nye trikker til en kostnadsramme på 3 200 millioner kroner. De nye trikkene vil være moderne vogner som gir bedre kapasitet, er universelt utformet og mer komfortable. Saken går nå til behandling i bystyret.

 

– Byrådet slo i byrådserklæringen fra 2011 fast at hele trikkeparken skal fornyes, for å gi Oslo et bedre og mer attraktivt kollektivtilbud. Nå innfrir vi løftet og målet er at de nye trikkene skal rulles ut fra 2019. Dette er et stort løft, sier Melby.

 

Ruters siste kundeundersøkelser viser at kundetilfredsheten til de som benytter kollektivtrafikken i Oslo har økt fra 95 til 98 prosent. 83 prosent av befolkningen totalt er fornøyd med kollektivtilbudet.

 

– Dette er enestående gode tall. Venstre kan være stolte av å ha levert en kollektivsatsing som har gjort Oslo til en av Europas aller beste kollektivbyer, avslutter Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**