Asker behøver en tiltakspakke for nye grønne jobber!

Jens Måge, Foto: Olav Heggø

“Nå kommer oljehjelpen” ble slått stort opp i Budstikka 5. august. Oljehjelpen som Ordfører Lene Conradi har tatt initiativ til, skulle bestå i å stille kontorplasser til rådighet for overtallige fra olje/gass som kanskje også kan få ekstern hjelp til jobbsøking.

Hjelpen kommer for sent og den er alt for svak. Det grunnleggende spørsmålet er ennå ikke besvart: Hvordan møter Asker kommune nedgangen i olje/gass med bortfall av snart 100 millioner skattekroner? Hvordan skal vi skape de nye jobbene som er enda ikke skapt? Hva er Askers plan for et grønt skifte?

Venstre har lenge etterlyst en politikk for et grønt skifte for Askers næringsliv, i takt med at Askers næringsliv er blitt mer og mer olje og gassavhengig. Asker næringsplan som ble vedtatt av kommunestyret 10. mars i år inneholder ingenting om et grønt skifte, altså hva som skal til for å skape jobber innen bærekraftige /grønne (ikke-fossile) sektorer. Og planen skal gjelde for de neste 12 årene! Vi mener Høyre og Asker kommunestyre har sovet i timen.

Våre tiltak:

-Vi foreslår som en start at Ordfører og næringssjefen i Asker tar tak i næringsplanen og lager forslag til en revidert utgave som inneholder en grønn tiltakspakke. Og den må være betydelig mer ambisiøs og kreativt enn å stille kontorplasser til rådighet.

-Vi oppfordret i våres næringsrådet til å sette temaet om grønt skifte opp som tema. Det håper vi de snart vil prioritere.

-Venstre sentralt lanserte i august 25 ulike forslag med mål å skape totalt 25.000 nye bedrifter i Norge i løpet av fire år. Tiltakene går bl.a. på å stimulere gründere, nyetablering og et grønt skatteskifte. Flere av tiltakene er lokale som f.eks satsing på entreprenørskap i skolen. Nå må vi koble satsing på entreprenørskap på grønne ideer.

Dette handler om hva vi i kommunen skal leve av de neste 10-20-30 årene. Og det handler om høyt kompetente ingeniørene og andre som nå blir overtallige. Hvordan kan vi i Asker gjøre bruk av deres kompetanse og erfaring til å skape de nye jobbene og tilrekke oss nye bedrifter?

Av Jens Måge, 1. vara til kommunestyret

Innlegget sto på trykk i Budstikka 2. oktober 2015