Hva kan vi gjøre med den lave valgdeltakelsen?

Asker rådhus
Asker rådhus, Foto: Olav Heggø

Asker Venstre er bekymret for synkende valgdeltakelse. Vi har derfor foreslått at kommunen evaluerer gjennomføringen av årets valg. Kanskje kan kommunen innenfor sitt handlingsrom finne bedre måter å informere og avholde valget på som kan øke valgdeltakelsen ved neste valg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Venstre fremmet saken som interpellasjon. Det betyr at saken kommer på dagsorden i kommunestyremøtet 10. november.

Interpellasjon om evaluering av kommunevalget 2015

Høy valgdeltakelse er viktig for lokaldemokratiet. Når mange deltar i valg får vi et representativt kommunestyre og høyere legitimitet for de beslutninger som skal tas.

Valgdeltakelsen ved kommunevalget i 2015 var lavere enn på mange år. I Asker stemte 64,1 prosent av de stemmeberettigede. Mens om lag 28 000 askerbøringer stemte i valget, var det hele 16 000 som ikke avga sin stemme.

Synkende valgdeltakelse var en nasjonal trend ved valget i 2015. Samtidig ser det ut til at valgdeltakelsen sank mer i Asker enn gjennomsnittet nasjonalt. Valgdeltakelsen i Asker har de siste 20 årene ligget omlag 5-6 prosentpoeng høyere enn den nasjonale deltakelsen i kommunevalg. I år er Askers valgdeltakelse “kun” 4 prosentpoeng høyere enn det nasjonale gjennomsnittet.
Kommunestyret er med på å legge rammene for gjennomføringen av valget, som å bestemme antall valglokaler (jf sak i kommunestyret 14. oktober 2014 i sak 106/14) og antall valgdager. Ved neste valg er det viktig at det legges godt til rette for at valgdeltakelsen blir så høy som mulig.

En evaluering av årets gjennomføring av valget kan bidra til å finne tiltak for høyere valgdeltakelse om to og fire år. En evaluering kan se på problemstillinger som:

• Var det noen grupper eller områder som i mindre grad deltok i valget – og kan det gjøres bestemte tiltak rettet mot disse gruppene eller områdene?
  • Var det mange som unnlot å stemme fordi det var færre valglokaler enn tidligere år?
  • Kunne en ekstra valgdag gitt høyere oppslutning?
  • Var informasjon og åpningstider ved forhåndsstemmingen god nok?

Forslag til vedtak:

Rådmannen foretar en evaluering av gjennomføringen av kommunevalget i 2015 i Asker med formål om å identifisere tiltak innenfor kommunens handlingsrom som kan øke valgdeltakelsen ved neste valg.

Interpellasjonen er fremmet av Venstres Jostein F. Tellnes

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**