Venstre setter fokus på integrering og arbeid i kommunestyret

Asker rådhus
Asker rådhus, Foto: Olav Heggø

Asker Venstres Marit H Meyer har meldt inn en interpellasjon til årets siste kommunestyremøte med spørsmål om hvordan Asker kan arbeide på nye måter for å skape best mulig integrering og språkopplæring gjennom deltakelse i arbeidslivet.

“Den internasjonale flyktningsituasjonen påvirker og utfordrer også Asker. I første fase er det knyttet til mottak med påfølgende kommunalt ansvar for nødvendig oppfølging av flyktninger som bor på mottak. KS har pekt på den utfordrende jobben med å etablere nok mottaksplasser og å få bosatt de som får opphold. Samtidig peker også KS på den kanskje største utfordringen – en god inkludering som skaper samhold og fellesskap i våre nærmiljø, i våre skoler, på våre arbeidsplasser. Dette er den langsiktige og svært viktige jobben som må starte raskest mulig og som må være helhetlig med tanke på opplæring, bolig og arbeid.

På Lillehammer har de iverksatt et arbeid der personer som har fått oppholdstillatelse og er bosatt på Lillehammer og i kommunene rundt får mulighet til å lære norsk gjennom å arbeide. Dette skal være et alternativ til mer ordinær norskopplæring. Eksempler på arbeidsplasser er Lillehammer helsehus der flyktninger fra blant annet Eritrea lærer norsk gjennom samvær med kolleger og pasienter. Disse får samme introduksjonslønn som de ville fått dersom de gikk på skole. Statsråd Horne løfter dette fram som et foregangsprosjekt i kommune-Norge.

Forskning ved Rokkansenteret og Universitetet i Tromsø viser med eksempler fra Finnmark at innvandrere og flyktninger med enkle grep kan settes i stand til å starte egen virksomhet. Foruten språk og kulturopplæring pekes det på entreprenørskapskurs, etablering av nettverksarenaer og mentorordninger – gjerne i kommunal regi.

Flere har pekt på at situasjonen vi nå opplever er langt mer krevende enn tidligere. Det understreker behovet for å arbeide spesielt med mulige gode løsninger for en best mulig integrering – raskest mulig. Venstre tror det er svært viktig at vi arbeider offensivt og systematisk med ulike tiltak og ikke minst ser på erfaringer fra andre kommuner som lykkes bedre med å få innvandrere og flyktninger i jobb.

Vil ordføreren ta initiativ til at det arbeides særskilt med å se på hvordan flyktninger kan komme raskere i arbeidsrettet aktivitet parallelt med norskopplæring, etter modell fra eksempelvis Lillehammer?”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**