Tar tak i Frogn-skolens utfordringer

Line Stokholm håper på støtte til forslag om at forsamlingsrommet på Drøbak skole må settes i stand., Foto: Ivar Ruud Eide

Venstres Line Stokholm ba rådmannen komme tilbake med analyse og tiltaksplan for konkrete utfordringer i Frogn-skolen, og fikk støtte av et flertall av Hovedutvalg for oppvekst, omsorg og kultur.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Rådmannen la 17.11. frem sin kvalitetsmelding for Frognskolen. Stokholm mener det er mye som er bra i Frognskolen, som er blant de 10% beste skolene i Norge, men at det er et stykke igjen til å være blant de 10 beste skolene, slik målsettingen er.

-Meldingen viser også hvor problemene i Frognskolen ligger, sier hun.

Stokholm mener utvalget må være konkrete om utfordringene som skal løses, og ikke feie dem under teppet med å gjøre vage og generelle vedtak som det Arbeiderpartiet foreslo. Utfordringene HOOK særlig vil at rådmannen og rektorene skal jobbe med er:

• Tiltak for engelsk og matematikk på Dal
  • Tiltak for økt trivsel og arbeidsro på Seiersten
  • Tiltak for å få andelen elever på laveste nivå i nasjonale prøver under 10%

Stokholm er også bekymret for den generelle tendensen i resultatene i Frogn-skolen.

-Sammenlignet med snittet i Akershus ser det generelt ut til for hele kommunen at resultatene er bedre for eldre årstrinn enn for tidlige årstrinn, der vi ligger dårligere an i både lesing og regning en snittet i Akershus, sier hun. Det ser også ut til at antall undervisningstimer per elev gjennomsnittlig har gått ned de siste årene. Dette synes vi er bekymringsfult.

Venstre vil i budsjettet for 2016 øke rammen for skolen.

Slutt på å ta Frognskolen til orientering

Stokholm var i valgkampen kritisk til at OOK stadig tok alle skolesaker til orientering uten å ta klare styringsgrep. Det er det tydeligvis slutt på nå.

Skole-tar-til-orientering

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**