Tid for å styrke skolen

Erik Lundeby, Foto: Ivar Ruud Eide

Vi kan ikke stille oss bak kutt i skolen som kan undergrave vårt mål om å skape en av de beste skoler i landet, sier Venstres Erik Lundeby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Venstre har gått inn for investeringspakken som nå er under gjennomføring med blant annet helsebygg og omsorgsboliger for å ruste Frogn til å tilby en god eldreomsorg, og idrettsanlegg med bad for å styrke folkehelsearbeidet for folk i alle aldre. Dette innebærer at partiet også stiller seg bak rådmannens arbeid for å levere gode tjenester på en kostnadseffektiv måte.

-Vi i Venstre støtter rådmannens forslag om å styrke hjemmebaserte tjenester gjennom å gradvis overføre stillinger fra institusjonsbasert til hjemmebasert omsorg, sier Lundeby. Plassene som midlertidig kan brukes på en annen måte vil være tilgjengelige til fremtidige behov. Vi merker oss også at eldreomsorgen som helhet styrkes i rådmannens forslag.

I tillegg øker Venstre i sitt budsjett kostøret for beboere i institusjon med 5 kroner fra 2016, på toppen av økningen som ble besluttet for et år siden.

Styrker skolen

I rådmannens tilleggsnotat redegjøres det for at både ekstra timer til at kontaktlærer kan ha samtaler med elevene, lærere med særskilt ansvar for elevenes sosiale miljø og timer til å koordinere innsatsen for opplæring i lesing og regning kan bli nedprioritert hvis rådmannens budsjett blir vedtatt. Venstre vil ikke ta ressurser ut av skolen.

-Vi har utfordringer i Frogn-skolen både faglig og sosialt som må løses hvis vi skal nå målet om en skole blant de 10 beste i landet, sier Venstres gruppeleder. Da må vi beholde, og helst øke ressursene i skolen, selv når elevtallet går ned.

Venstre vil jobbe for at Frogn skal være en god kommune for alle aldersgrupper, og da må Frogn også være kjent som et godt sted å vokse opp.

Venstre har i sitt budsjettforslag:

• 2,75 millioner til styrking av skolen faglig og sosialt.
  • Nytt bygg til Follo barne- og ungdomsskole, slik Frogn kommunestyre har vedtatt
  • Gi rabatt på kulturskolen til familier som tjener under 5G, mot 4G i dag.

Grønt skifte

-Det er også nå det grønne skiftet skjer, og vi må jobbe for at Frogn blir en grønnere kommune, sier Lundeby. Det gjelder både kommunen og innbyggerne. Vi ønsker derfor at arbeidet med å rullere energi- og klimaplanen kommer i gang snarest. Hvilke tiltak som bør prioriteres, får følge planen, men noen tiltak vil vi søke å finne plass til allerede i 2016.

• Flere ladepunkter for el-bil
  • Sykkelparkering med tak ved større bussholdeplasser
  • Avgiftsparkering innføres på Seiersten når badeanlegget er ferdig, men det skal fortsatt være gratisperiode både der og på Bankløkka.
  • Energi- og klimaplanen skal rulleres i 2016, og rådmannen bes vurdere både miljørabatt på byggesaksgebyr, støtteordninger for energieffektivisering, krav om at Frogn kommune bare skal kjøpe miljøbiler, og at kommunen skal jobbe for at det tilbys hydrogen og biodiesel på energistasjonene i Frogn.
  • Fortau i Oberst Eriksens vei skal inne i trafikksikkerhetsplanen, slik at det kan planlegges for bygging i perioden.

Næringsutvikling i Drøbak

Venstre følger opp næringsrådets forslag, og vil ha en koordinerende virksomhet for profilering av Drøbak som reisemål og levende sentrum for Frogn. Venstre ønsker at rådmannen skal gå i dialog med aktører i reiseliv, kultur og annet næringsliv om hvordan det skal gjøres i praksis.

Venstre har i sitt budsjettforslag:

• 400 000 årlig til at kommunen kan delta i en koordinerende virksomhet for profilering av Drøbak
  • Fortsatt gratisperiode på Bankløkka, og utredning av langsiktig plan for parkering i sentrum.

Innsparinger

Venstre har tatt frem forslag fra rådmannen om at noen rådgivende funksjoner på omsorgsområdet kan løses uten like mange stillingshjemler som i dag. Partiet vil også at kommunen skal selge restaurantdelen av servicebygget i gjestehavna.

-Vi vil fortsatt at det skal drives restaurant i bygget, sier Lundeby, men det er ikke en naturlig oppgave for kommunen å være gårdeier for et serveringslokale.

Tabell med Venstres forslag til endring av rådmannens handlingsplan: HP 2016-2019 Venstre – FSK 2015-11-18

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**