– Venstre svært glade over bevegelse i Hallenskog-saken

Elisabeth Holter-Schøyen
Elisabeth Holter-Schøyen, Foto: Røyken Venstre

Leder av utvalg for miljø, klima og samferdsel i Røyken, Elisabeth Holter-Schøyen fra Venstre, er glad for at Regjeringen skal se på muligheten for å gjenåpne Hallenskog stasjon.

Onsdag kom meldingen fra Samferdselsdepartementet om at Hallenskog stasjon legges ned 13. desember som planlagt, men at det blir satt opp buss for tog inntil Regjeringen har vurdert mulighetene for å gjenåpne stasjonen.

Holter-Schøyen og Jan Syrstad fra H hadde onsdag i forrige uke møte med statssekretær John-Ragnar Aarset i Samferdselsdepartementet, der NSB og Jernbaneverket også deltok. Her diskuterte man muligheten for opprettholdelse av Hallenskog stasjon etter innføring av ny ruteplan 13. desember i år.

Alternativ ruteplan

– Vi har gjennom alternativ ruteplan dokumentert at det fortsatt er mulig med stans på Hallenskog. Faktisk gir vårt forslag etter vårt syn, en mer robust ruteplan med tanke på fare for forsinkelser, og lengre snutid på Spikkestad. Ruteplanleggerne til Jernbaneverket og NSB er imidlertid ikke enig i dette, og finner ikke mulighet for stans på stasjonen. Dette er vi selvsagt skuffet over, sier Holter-Schøyen til RHA..

Glad

Men hun er selvsagt svært glad for at de nå har fått et løfte fra Regjeringen om mulighet for åpning av stasjonen når samtidig innkjør på Heggedal stasjon blir en realitet i 2016/2017.

– Ja, det er vi svært glade for, sier hun. I tillegg er vi selvsagt også fornøyd med at Samferdselsdepartementet sørger for et tilbud til Hallenskogs befolkning, i form av buss mellom Hallenskog og Heggedal stasjoner, i perioden toget ikke vil stanse her, framholder hun.

– Busstilbudet er begrenset i noen korte intervaller morgen og ettermiddag, men med lovnaden om mulig åpning av Hallenskog stasjon i 2016/17 – er dette noe vi kan leve med, sier Holter-Schøyen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**