Venstres gjennomslag i Askers budsjett 2016

Asker Venstres toppkandidater 2015
Asker Venstres toppkandidater 2015, Foto: Olav Heggø

Venstre fikk gjennomslag for innføring av aktivitetskort og rulleskiløype ved Dikemark da Askers budsjett for 2016 ble vedtatt i kommunestyremøtet 8. desember. Våre forslag om videreføring av prosjektet Livskvalitet og Arbeid ved Nakuhel, redusert kutt til kirkens sosiale tiltak og økte bevilgninger til planlegging av flere boliger for personer med nedsatt funksjonsevne ble også vedtatt (disse forslagene var også fremmet av posisjonspartiene H, Frp og Krf).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Asker Venstres fremmet flere endringsforslag til budsjettet og en rekke såkalte verbalforslag (nye tiltak i handlingsprogrammet og forslag til saker som skal fremmes i 2016). Våre forslag til budsjettendringer var:

– Økt satsing på sykkel

– Økt satsing på stier og turveier

– Reversering av rådmannens kutt innen oppvekst (rammer skolene, barnehagene og barne- og familieenheten)

– Økt satsing på lærlinger

– Økt satsing på omsorgsboliger for funksjonshemmede

– Støtte til NaKaHel-prosjektet «Livskvalitet og arbeid»

– Reversering av det store kuttet for kirken

I Venstres forslag til verbalforslag var miljø, oppvekst og tilrettelegging for utsatte grupper særlige prioriteringer. Venstre støttet rådmannens forslag om et nøkternt budsjett for 2016. For å finansiere økte satsinger foreslo Venstre kutt i administrasjon, ikt og revisjon.

Livlig debatt om budsjettet

I den generelle debatten om budsjettet og i replikkordskiftet var Venstre opptatt av kommunens betydelige gjeld som kommende år passerer 5 milliarder. Kombinert med en økende ledighet representerer dette en betydelig sårbarhet i kommende år.

Venstre fremmet forslag om en gjennomgang av kommunens store investeringer, særlig med tanke på de store overskridelsene ved bl.a. Heggedal skole. Best mulige prosjekteringer, anskaffelsesprosesser, miljøkriterier og etterspørsel etter nye og miljøvennlige byggemåter er viktig for å kunne få ned de store kostnadene.

Venstre løftet sterkt fram klima og miljø, og hovedtyngden av våre verbalforslag var knyttet til ulike klima- og miljøtiltak. Dette omfattet både ulike sykkel- og kollektivtiltak, arbeid for bedret luftkvalitet og energi. De aller fleste tiltakene ble vedtatt tatt med videre i rådmannens arbeid uten større realitetsbehandling på det nåværende tidspunkt (oversendelsesforslag).

Det var kun Venstre som foreslo å reversere de foreslåtte kuttene på skole og oppvekst. Venstre mener kutt i skolenes budsjetter i stor grad rammer lærerkrefter og lærertettheten direkte, og gikk derfor imot forslaget til rådmannen. Vi var videre svært opptatt av kvalitet i barnehagene, særlig for 1-åringene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**