Venstres hovedinnlegg i budsjettdebatten

Foto: Petter N. Toldnæs

Ordfører, bystyre

Dette har vært et dramatisk år for Lillesand kommune hvor negative tall for i fjor har preget dette året og vil prege neste år.

Vi har gjort mange upopulære vedtak, men som Kristian Sundtoft sa gjentatte ganger: Det er ingen som går i fakkeltog for budsjettbalanse. Ad hoc-utvalget hadde en utakknemlig oppgave, og det var enighet om de fleste punktene. Det er en styrke at vi kan stå sammen når situasjonen krever det, men det er også viktig at vi ikke havner i en slik situasjon igjen. Situasjonen var krevende og ved viktige politiske vedtak bør man ha god tid – både til å lytte og å diskutere – og la alt foregå i full åpenhet.

Venstre var ikke med på alle tiltak som kom ut av dette arbeidet, og vi ser dessverre at flere enheter har kuttet så mye at det får konsekvenser både for medarbeidere og for de som trenger kommunens tjenester mest.

Dette har vært bakteppet når Venstre satt seg ned og forsøkte å finne en vei videre. Hva skal prioriteres, hva skal prioriteres bort og hvilke tiltak kan vi gjennomføre uten å utvide driftsrammen, uten å påføre kommunens medarbeidere store ekstrajobber eller uten kutte der det allerede smerter?

Venstre har hatt følgende arbeidsliste:

1. Øke driftsmargin og fond
  2. Prioritere barn og unge
  3. Gjennomføre miljø- og klimatiltak

Sammen med våre kolleger i opposisjonen har vi klart å nå alle målene. Vi øker driftsresultatet marginalt neste år, men vi vil i økonomiplanperioden øke disposisjonsfondet med over 39 millioner kr, og det gjør at vi slipper nye akutte runder med store kutt – og det gjør at vi får bedre forutsigbarhet og blir bedre rustet til å ta de store investeringene vi vet kommer.

Ordfører,
Vi ville gjerne gjenopprettet bemanningsnormen i barnehagene, og vi ville gjerne styrket bemanningen både der og på skolen. Heldigvis klarte Krf og Venstre gjennom forhandlingene om statsbudsjett å få til en lærersatsing på lavere trinnene i barneskolen, og ordningen med gratis kjernetid i barnehagen for lavinntektsfamilier utvides samtidig. Men vi vil mer.

Et av temaene som gikk igjen i valgkampen var ønsket om bedre samordning av de kommunale tjenestene rettet mot barn og unge. Det er viktig å få dette på plass, og vi er derfor glad for at det ser ut til å bli et solid flertall for dette.

Et annet punkt som er med i fellesforslaget fra Ap, V, MDG, SV og SP, er tilrettelegging av flere kultur- og fritidsaktiviteter inn i SFO-tida. Mange andre kommuner har gjort dette med hell, og vi tror at barn, foreldre og skole ser verdien av å løfte dette inn i SFO-tida.

På klima- og miljøsida har vi fremmet og fått gjennomslag for en rekke punkter som vil sende et tydelig signal og kunne vise at også miljø- og klimaministerens hjemkommune tar det grønne skftet på alvor.

• Halvert gebyr for passivhus, aktivhus, nullhus og plusshus vil for kommunen være et nullsumspill, men det gir et tydelig signal fra bystyret
  • At vi sier at kommunale biler skal være lav- og nullutslippskjøretøy eller driftes på fornybar diesel vil gi reduksjon i driftsutgifter på sikt
    • Oslo og Kristiansand har gjennomført og gjennomfører dette,
    • Høyre-kommunen Oppegård har spart over 800.000 kroner i året på skifte ut sine 35 biler
  • VAR-gebyrer som reflekter forbruk
  • Ta klimaplanen på alvor

Ordfører,
Vi er glade for å kunne stille oss bak et helhetlig budsjettsforslag som prioriterer framtida, og hvor vi klarer å få en sunnere økonomi som kan ta Lillesand videre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**