Venstre markerte seg i budsjettbehandlingen

Hurum Venstre leverte mange forslag til budsjettdebatten i kommunestyret 15 desember. I et godt samarbeid med Miljøpartiet De Grønne leverte Venstres Christian Dyresen og Merete Haug en liste med 10 verbalforslag med sikte på å styrke budsjettet i retning av en sterkere miljøprofil og et varmere samfunn. I tillegg leverte Gunn-Torill Homme Mathisen tre egne verbalforslag. Det var imidlertid lite gehør å få blant ‘samarbeidspartiene’ som sitter i flertall. De aller fleste forslagene ble nedstemt med knappest mulig flertall, 15 mot 14. Vi fikk gjennomslag for i alt tre forslag, et om etablering av hurtigladere for elbil, et om prøveprosjekt med Bondens Marked i Sætre og et om legge fram en rapport om frafallsproblematikken i Hurumskolen for oppvekstutvalget.

Det er jo overraskende at flertallet i Hurum ikke ønsker å være med på å arbeide for ekspressbuss fra tettstedene til togstasjonen i Røyken, sett i lys av det er bred enighet om at kollektivtransporten i Hurum er under enhver kritikk og et av de største hindrene for tilflytting og utvikling på halvøya. Blant annet. Kartlegging av sykkelveier, klimautfordringer osv, Venstre akter å kjempe videre for sine hjertesaker og kommer sterkere tilbake ved første anledning.

Hurumbudsjettet parkerer sykkelen
Hurumbudsjettet 2016 parkerer sykkelen

Verbalforslag fra V og MDG

Nye kommunale bygg skal bygges i miljøvennlige materialer og som et minimum være klimanøytrale. Nedstemt