Skole- og parkeringsforslag fra Venstre vedtatt

Drøbak skole, Foto: Erik Lundeby

Rådmannen fikk etter forslag fra Venstre beskjed om å utrede flere undervisningstimer pr elev og langsiktige løsninger for parkering i sentrum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Frogn kommunestyre vedtok 14.12. handlingsprogram og budsjett for perioden 2016-2019. Som økonomisk opplegg ble forslaget fra Høyre og Arbeiderpartiet valgt med disse to partiers stemmer. Venstre fikk imidlertid oppslutning om verbalforslag som gir rådmannen i oppdrag å utrede kvaliteten i skolen, og å legge en langsiktig plan for parkering i sentrum.

En bedre skole

Venstre foreslo at det skal utredes å utvide antall undervisningstimer pr elev i Frognskolen. Sammen med et forslag om å utrede lærertetthet som ble fremmet av Arbeiderpartiet og Høyre vil dette gi ny og viktig innsikt i forholdet mellom kvalitet og ressurser i Frogn-skolen, sammen med bestillingen Venstre foreslo og fikk vedtatt i HOOK til kvalitetsmeldingen. Det ble også vedtatt et forslag om at rådmannen skal vurdere samarbeid med Vitenparken i Ås for å styrke naturfagsundervisningen.

-Vi håper dette skal gi grunnlag for nye skritt mot en skole blant de 10 beste i landet, sier Venstres gruppeleder Erik Lundeby.

Plan for parkering

Venstre fikk også vedtatt at det skal lages en langsiktig plan for parkering i sentrum, som også tar høyde for nye tilbud som nytt akvarium. Rådmannen vil dermed gjøre dette som en del av arbeidet med å fullføre ny regulerings- og byutviklingsplan.

-Parkering har vært en utfordring i Drøbak sentrum i en årrekke, og vi ser frem til å komme videre mot en varig løsning, sier Lundeby.

Klimaet må vente

Dessverre fikk ikke Venstre flertall for et forslag om at rullering av kommunestyremelding om klima og energi skal skje i 2016, med mange konkrete forslag som den politiske komiteen som skal gjøre arbeidet kunne vurdert. Også et MDG-forslag om å oppnevne komiteen tidlig i 2016 falt. I forslaget fra Høyre og Ap er det ingen fremdriftsplan ut over å få en sak om opprettelse av komite innen nyttår 2017.

-Klimaavtalen i Paris vil kreve at alle gjør en innsats, også kommunene, sier Lundeby, men vi ser dessverre at forståelsen av at klima er en hastesak ikke er tilstede i Frogn.

Venstres verbalforslag.

Forslag 2-4 ble vedtatt, forslag 1 falt.

1. Energi- og klimaplanen rulleres i 2016. Blant tiltakene som skal vurderes er:
-Hvordan byggesaksgebyrene kan differensieres slik at det fremmer gode miljøløsninger i bygg. Det er ønskelig med opp til 25% lavere gebyr når man velger energieffektive eller andre miljøvennlige løsninger.
-Andre støtteordninger for å stimulere private husholdninger til energieffektivisering og omlegging til fornybar energi.
-Krav til at alle nyinnkjøpte biler og maskiner i Frogn kommune går på elektrisitet eller et klimanøytralt drivstoff.
-Innkjøpsregler som krever miljøvennlig transport ved leveranser til Frogn kommune.
-Hvordan kommunen kan bidra til at klimanøytrale drivstoff som hydrogen og biodiesel kan bli tilgjengelig ved energistasjoner i Drøbak.

2. Senest ved behandling av reguleringsplan/byutviklingsplan for antikvarisk spesialområde skal rådmannen legge frem forslag til en langsiktig plan med løsninger for parkering i Drøbak sentrum. Planen må ta høyde for sannsynlig økning i turismen i Drøbak, blant annet som følge av nytt akvarium.

3.
Rådmannen bes vurdere å utvide undervisningstimer pr elev i Grunnskolen i Frogn til nivået i øverste tredel av Akershuskommunene, og legge frem en vurdering av kostnader og konsekvenser i forbindelse med 1. tertialrapport.

Begrunnelse: Frogn har 47 timer pr elev, mot 51 for få år siden. Akershus har 51. I kommuner det kan være interessant å sammenligne seg med har Asker 53, Bærum 50, Nesodden 52, Ås 55 og Oppegård 49. Nasjonalt er tallet 58. Vi ønsker å vite konsekvensene av disse forskjellene, og hva det kan innebære å legge tilbudet på et annet nivå.

4.
Rådmannen vurderer forespørsel fra Vitenparken Ås vedrørende støtte koblet mot tilbud til grunnskolen i Frogn. Rådmannen fremmer sak for HOOK innen 1.4. Eventuelle finansieringsbehov ut over skolenes ramme avklares ved behandling av 1. tertialrapport 2016.

Begrunnelse: Vi er interessert i å få vurdert hva et samarbeid med Vitenparken kan innebære for naturfagsundervisningen i Frogn, og at det vurderes og konkluderes om dette før neste skoleår begynner, slik at tiltaket kan iverksettes allerede for dette skoleåret

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**