Intensjonsforslagene våre

Askøy Venstes tre toppkandidater - valg 2015, Foto: RK

I årets siste kommunestyremøte, budsjettmøte, kan alle partiene levere inn intensjonsforslag.

Dette er ønsker om tiltak, utrgeiinger eller forbedringer partiene vil at rådmannen skal arbeide med i 2016.

Venstre leverte inn følgende forslag: (slik de er fremlagt i møte)

Arild Raftevoll (V) fremmet følgende intensjonsforslag:
Rense opp forurensing på og rundt Askøy

Askøy kommune starter arbeidet med å finne fram til forurensede områder på og rundt Askøy slik at vi kan søke å fjerne gamle miljøsynder.

Vi har en forpliktelse til å levere videre kommunen renere og i bedre stand enn det vi har overtatt den i til kommende generasjoner. Det er derfor viktig at Askøy tar et grep om gamle miljøsynder og arbeider for å finne fram til disse. Se til at forurenser rydder etter seg og arbeide for nasjonal støtte til dette arbeidet.

Rullering av Energi og Klimaplanen

Askøy kommune starter opp rullering av Energi og Klimaplan.

Denne planen har sitt virke fra 2011-2014 og er modem for rullering. Det er også på tide å ta opp handlingsdelen for denne planen.

Lær Kidsa Koding.

Askøy kommune legger frem en sak for å se på muligheten for å få dette som et tilbud rundt på den enkelte skole.

Lær Kidsa Koding! er en frivillig organisasjon som jobber for at alle barn skal få muligheten til å ikke bare være brukere av it-teknologi, men få skape noe selv. Organisasjonen ønsker at barna skal lære hva det er som får datamaskinen til å gjøre det den gjør, og få være kreativ. Vi mener at det å lære programmering i dag burde være like selvfølgelig som å lære å lese og skrive, og om vi ikke kommer på banen her kan vi bli akterutseilt på den digitale arena.

Elbil-lading.

Askøy kommune legger fram en sak om å få hurtiglader for El-bil på Askøy og ladepunkter på utfartssteder i kommuen som Kollevåg, Herdla mm.

Askøy er nå den 3.høyeste kommunen på antall elbiler per innbygger, ca. 10% av bilene på Askøy er elbiler. Likevel har Askøy ingen offentlige semi-hurtig eller hurtig-ladepunkt, i motsetning til alle kommunene rundt oss. Etablering av slike punkter kan man søke støtte / samarbeid for dekking størsteparten av utgiftene ved etablering av hurtigladepunkt/ ladepunkter hos Enova, Hordaland Fylkeskommune og driftsoperatøren (f.eks. Askøy energi, BKK). Lading er ikke gratis for brukerne, man betaler da for tiden man står og lader.

Ronny Knutsen (V) fremmer følgende intensjonsforslag:

Skolebibliotek

Vi ber om at rådmannen gjør en utredning på hvordan vi kan styrke alle skolebibliotekene i kommunen. Dette må sees i sammenheng med kommunens eget folkebibliotek. Grunnlaget er allerede gjort ved hver enkelt skole, presentert i kvalitetsmeldingen skole 2015.

Det som gjenstår er hvilke tiltak som kan iverksettes, og evt økonomiske prioriteringer som må gjøres.

Ronny Knutsen (V) fremmer følgende intensjonsforslag:

Fargeriet

Nå som Askøy kommune har blitt tildelt kr 1,2 mill fra regjeringen til livssynsnøytrale seremonilokaler ber vi at rådmannen prioriterer ferdigstillelse av Fargeriet i Strusshamn. Midlene som er tildelt er knyttet opp til en ferdigstillelse slik at lokalene kan tas i bruk av hele Askøys befolkning i løpet av 2016.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**