Venstre leverer: Oslo får 87 nye trikker!

Foto:

Trikk er storbysjel på skinner. Venstre leverer som vi lovet i 2011, og det blir til glede for alle i byen. Onsdag vedtok Oslo bystyre å kjøpe 87 nye trikker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

– Trikkene skal være mer stillegående og universelt utformet, slik at de blir lettere å bruke for dem med barnevogner og rullestol. Målet er å kjøpe trikker som er billigere i drift og trenger mindre tid på verksted, sier Venstres Guri Melby.

De 87 nye trikkene skal erstatte dagens vognpark, men det vil være en opsjon for å kjøpe flere. Saken ble lagt frem av Melby da hun var byråd, og hun mener trikkekjøpet er noe av det største hun har gjorde i sin tid i stillingen. Målet er at de skal rulle ut i gatene fra 2019. Hun gleder seg stort over at et bredt flertall i Oslo bystyre onsdag gikk inn for trikkekjøpet hun anbefalte før byrådsskiftet.

-Trikken er et reisemiddel som passer veldig godt inn i byen vår. Den er en del av Oslos sjel og dessuten et viktig supplement til byens kollektivsystem, sier Melby.

Fordi trikk er mer effektivt og kan frakte flere mennesker enn buss, mener Venstre at man i fremtiden må erstatte de tyngste busslinjene med trikk. -Det gjelder først og fremst langs Ring 2 og til Tonsenhagen. Venstre er opptatt av at kollektivtransporten går raskest mulig og kommer seg enklest mulig frem. Trikk i disse busstraseene er et godt fremkommelighetstiltak som vil gjøre det raskere å reise kollektivt, samtidig som vi unngår trafikkork, sier Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**