Viktig satsing på skole, men…

Venstre omprioriterer 4 millioner på Frogns budsjett, og satser på unge og på modernisering av kommunen., Foto: Erik Lundeby

Det er bra at skole og oppvekst er en viktig satsing i flertallsbudsjettet, men vi i Venstre er bekymret for den lilla blokkens holdning til klimapolitikk og ansvarlig økonomisk styring.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Budsjettkommentar – innlegg i Amta – Erik Lundeby, Venstre

Mandag 14.12. fikk vi det første budsjettet fra den lilla blokken som ble dannet da Haktor Slåke så bort.fra mange ulike muligheter til borgerlig flertall, og skrev under på at Arbeiderpartiet skulle få en hånd på rattet i Frogn-politikken.

Det er mye bra i fellesbudsjettet, blant annet en satsing på oppvekst som vil innebære en styrking av skolen fra skoleåret 2016-17. Problemet er allikevel at det er blitt så mye bra på så mange områder at budsjettbalansen svekkes. I tillegg har man regnet med at behovet for bemanning på Belsjø terasse omsorgsboliger blir 25-30% lavere enn rådmannen forventer. Har de lilla regnet feil og rådmannen rett, blir et svakt budsjett ytterligere svekket ned mot et overskudd på bare 0,3 prosent i 2018. Dette er et budsjett uten sikkerhetsmargin.

Ansvarlig økonomisk styring gir handlingsrom

Borgerne i Frogn skal være klar over at grunnen til at vår kommune har handlingsrom til de tunge satsingene som nå gjennomføres er at blant andre Høyre og Venstre har lagt vekt på stram og ansvarlig økonomisk styring. Arbeiderpartiet har hele tiden gitt uttrykk for en holdning til at kommunens budsjetter skal brukes fullt ut for å levere tjenester. Høyre har nå vendt borgerlig måtehold ryggen og satt seg i julenissesleden sammen med Ap. Vi i Venstre er bekymret for denne kursendringen, i lys av de tunge satsingene vi snart skal sette i drift.

Blå-blå klimatrenering

På ett politikkområde så vi at Høyre også har et blå-blått flertall å trekke på – det er når det gjelder å trenere klimapolitikken. Det er enighet i Kommunestyret om å nedsette en komité for å gjennomgå kommunens klima- og energimelding. Venstre og MDG hadde begge forslag som innebar at dette arbeidet skulle komme raskt i gang. Høyre, FrP og PP sørget for at alle forslag som innebar rask oppstart av dette arbeidet ble nedstemt. Nå er det bestemt at denne prosessen først skal startes i løpet av neste år, og det er ikke vedtatt noen ambisjon for når arbeidet skal levere resultater.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**