Boliger for fremtidens seniorer

Thomas Angells stiftelse, Trondheim, Foto: Njål Vikdal

Asker må planlegge nye boliger for eldrebølgen. Asker bør be om at private utviklere konkurrerer om gode attraktive prosjekter hvor man kan skape gode nabolag for lange seniorliv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Å planlegge for en balansert boligsammensetning er billig og er politikernes oppgave. Å bygge kostnadseffektive boliger innenfor slike kommunale rammer er boligutviklernes oppgave – og skal ikke belaste kommunale budsjetter.

Levekårsundersøkelser viser at ensomhet er utbredt blant eldre. Seniorer mister ofte mye av sitt nettverk når de blir eldre. Mange mister mye nettverk når de går ut av arbeidslivet. Ektefeller, venner og bekjente faller fra. Noen engasjerer seg i frivilligheten og får nettverk der. Men, å flytte fra sitt nabolag til en blokk hvor man ikke kjenner andre, gir bare de mest sosialt utadvendte nye nettverk.

Et 250 år gammelt boligprosjekt i Trondheim, og et innovativt selskap i Oslo-området, viser hvordan man kan skape gode boliger for seniorer ved å tenke annerledes for å få en balansert boligstruktur. På Eidsvoll har selskapet Oxer, eid av Asker-kvinnen Ellen K. Raaholt, utviklet 43 leiligheter av høy standard med heis, peis og garasje med livsløpsstandard. Leilighetene har også flere fellesrom for trening, spa, velværeavdeling, gjesterom, aktivitetsrom og hobbyrom, lounge, kjøkken og spisestue. Oxer planlegger et lignende prosjekt på Drengsrud ved nye Tomra i Asker.

I Trondheim har Thomas Angells hus eksistert i 250 år. 73 leiligheter på den beste tomta i Trondheim, mellom Nidarosdomen og gamle bybro. Leilighetene er små, og man kan søke om å flytte inn når man er mellom 57 og 72 år. Man kan bo i leilighetene så lenge man kan bo hjemme. Det er flest enslige, men også par i de litt større leilighetene. Leilighetene leies, uten innskudd og er meget populære. Thomas Angells stiftelser har også fellesfunksjoner i form av gjesterom, festrom, oppholdsrom og felles bakgård/hage, samt kapell (!) – men i en mer nøktern og historisk atmosfære.

Et minimum av fellesrom, i både Oxer-prosjektene og i Thomas Angells stiftelser, gjør at beboerne får en fellesskapsarena hvor man kan stifte nye bekjentskaper på en uforpliktende måte. I en alder av 50–70 år etablerer mange nye nettverk av bekjente, omgangsvenner og venner. Man passer på hverandre og hjelper hverandre, men får også kommunal hjemmehjelp når situasjonen krever det. Dette skaper liv hvor seniorene kan bo i sitt eget hjem så lenge som mulig.

Asker står foran en eldrebølge. Boligsammensetningen de senere årene har i for stor grad vært markedsstyrt. Fortsetter vi med det, får vi ikke en boligsammensetning som er tilpasset eldrebølgen.

Asker bør derfor vurdere å regulere noen av tomtene på Føyka og Høn/Landås til seniorformål. Asker bør be om at private utviklere konkurrerer om gode attraktive prosjekter hvor man kan skape gode nabolag for lange seniorliv. Prosjektene bør ha en blanding av større leiligheter for par og mindre for enslige. Leilighetene bør ligge i gangavstand fra Asker sentrum og være tilrettelagt for bilkollektiv. Leilighetene bør ha god standard. Og prosjektene bør ha rikelig med fellesfunksjoner. Med slike boliger vil det bli attraktivt for seniorer å frigjøre sine eneboliger for yngre familier.

Prosjektene skal utvikles av kommersielle utviklere, og tomtene skal omsettes til markedsmessige vilkår. Men, Asker må være villig til å gå inn og legge boligpolitiske føringer i større grad enn det man hittil har gjort. For oss i Venstre så er det en sosial-liberal erkjennelse at markedet er en god tjener, men en dårlig herre.

Vi håper at Asker kommunestyre vedtar en boligpolitisk strategi i 2016 som har som delmål å utvikle nye gode nabolag for seniorer i Asker, samt at dette blir gjennomført i område- og reguleringsplaner for Høn/Landås og Føyka.

Njål Vikdal og Nanna Høvås, Asker Venstre

Innlegget sto på trykk i Budstikka 7. januar 2016