Totalt bomskudd fra Herman

Foto: Marius Fiskum (CC BY 2.0) https://flic.kr/p/AGs8P9

Herman Kristoffersen bommer totalt i sin kronikk både om Venstre og om Nord-Norge.

Å lese Herman Kristoffersens kommentarer på lørdager i iTromsø er i ferd med å bli en merkelig affære. Den gamle ordfører skyter rundt seg med hagle både høyt og lavt om alt mulig av samfunnstemaer. Hvis man skyter vilt rundt seg med hagle kan det sikkert hende at man innimellom treffer blink. Men stort sett blir det forferdelig mange bomskudd.

Lørdag 16.1 er det blant annet partiet Venstre som får gjennomgå. Partiet har ifølge Kristoffersen en hemmelig plan om å utarme Nord-Norge. Grunnen til at stadig flere stemmer Venstre i Tromsø (partiet gjorde i år sitt beste lokalvalg i Tromsø siden 1979) og i Nord-Norge (12% i Alta og 11% i Harstad) er kanskje at stadig flere skjønner at fremtiden for Nord-Norge ligger i å satse på kunnskap kombinert med bærekraftig høsting av naturressursene.

Kristoffersens innlegg plasserer seg i god gammel nordnorsk tradisjon med å raljere over hvor galt alt går og at søringan selvsagt ikke gir oss noe i nord. Han velger glatt å se over den enorme satsingen som skjer på kunnskap i Nord-Norge. Venstre er stolte over å ha fått til nytt bygg for Framsenteret (det fremste kunnskapsmiljøet på Arktisk i verden) flere hundre nye studieplasser og doktorgradsstillinger på UiT- Norges arktiske universitet. Hvis Kristoffersen hadde tatt seg bryet ved å komme seg fra sentrum til Breivika ville han på veien bort til det fantastiske kunnskapsområdet kanskje fått med seg de drøyt 500 studentboligene som bygges langs Dramsvegen takket være stortingsforliket om budsjett mellom Venstre, Krf og regjeringspartiene. Når han først var i Breivika kunne han besøkt Norinnova, som nå takket være Venstres innsats i statsbudsjettet skal forvalte et såkornfond på minimum 300 millioner kroner (offentlig-privat samarbeid) som skal investeres i morgendagens næringsliv.

Gammelordføreren henger seg opp i den etter hvert så famøse flyseteavgift. Venstre har hele tiden vært klar på at vi ønsker økte skatter og avgifter på miljøfiendlig atferd, men lavere skatt på arbeid og verdiskapning. Flyseteavgift på 88 kr pr. flyreise kommer ikke til å ødelegge Nord-Norge (spesielt siden de fleste konsesjonsrutene til Widerøe internt i Nord-Norge ikke vil få flyseteavgift). En person med 450 000 kr i brutto årslønn får en skattelettelse i 2016 på 2747 kr. Det tilsvarer 31 flyseteavgifter. Men forhåpentligvis er den kanskje noen bedrifter, og ikke minst statlige/kommunale organisasjoner som kanskje kan tenke seg å ta en videokonferanse i ny og ned og droppe noen flyturer. Det tjener både samfunnet og miljøet på.

Paris-avtalen fører til store og nødvendige endringer i alle våre samfunn. Det er de samfunnene som klarer å utvikle ny kunnskap og tilpasse seg et samfunn med betydelig mindre bruk av fossil energi som er morgendagens vinnere. I stedet for navlebeskuende tilbakeblikk som Kristoffersen kommer med, er det på tide å rette øynene fremover å se på mulighetene for Tromsø og Nord-Norge. Det har i hvert fall vi i Venstre tenkt å gjøre.

Jonas Stein, gruppeleder Tromsø Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**