Oppsummering årsmøtet Lillesand

Årsmøtet ble holdt mandag 18 januar 18:30 – 20:00 på Middelskolen. Det deltok 14 medlemmer med stemmerett. I tillegg hadde vi besøk av to som ble nye medlemmer etter årsmøtet! Her følger referatet:

Åpning og konstituering Signe Idsøe Røed ble valgt til møteleder, ordstyrer og referent. Inger Marie Moi ble valgt til tellekorps.

Godkjenning av innkalling og saksliste ble godkjent med noen endringer på sakslista. Vi valgte å behandle to saker før valgkomiteen fikk ordet.

Godkjenning av årsmelding Styrets årsmelding ble lest av Signe Idsøe Røed og godkjent.

Kommunevalg og representasjon Petter Toldnæs orienterte fra valget og valgkamp Spørsmålet om kommunesammenslåing er for øyeblikket en stor politisk sak. Årsmøtet fikk en kort presentasjon Venstres representasjon i bystyre og utvalg.

Godkjenning av regnskap og kontingent 2017 av kasserer Atle Slotnes. Årsmøet fikk utdelt regnskapet som viser et mindre overskudd. Revisorer har sjekket og funnet regnskapet i orden . Det ble ikke fremmet sak om å øke kontigenten. Årsmøtet godkjente regnskapet

Årsmøtet ble orientert om tre saker som har utfordret lokallagets økonomi. Styre hadde et eget styremøte i november om økonomi. Årsmøtet bestemte at det nye styret behandler disse spørsmålene på neste styremøte.

Saker Endring av vedtekter – Signe Idsøe Røed

• Vedtektene ( §6 Lokallagsårsmøtet ) krever at vi velger to personer til å underskrive protokollene. I praksis skriver leder en protokoll i etterkant av årsmøtet og oppdaterer partistote.no med nye valg til styre og stell. Kasserer og leder står oppført som kontakter for lokallaget i Brønnøysund. Derfor foreslår styret at ordlyd endres slik at det passer dagens praksis.

– “To personer ( velges ) til å underskrive protokollen osv. strykes.

Årsmøtet vedtok enstemmig å stryke dette punktet.

• Vedtektene ( §6 Lokllagsårsmøtet ) krever også at det velges en revisor det første og tredje ordinære årsmøtet i stortingsperioden. Revisorene kan ikke ha andre verv i laget. Årsmøtet ønsker at det velges en revisor for hvert år ( for å sikre at dette blir gjordt ) og vedkommende skal ikke ha noen verv i laget

– Revisor – Årsmøtet velger en revisor for hvert år. Revisoren kan ikke ha andre verv i lokallaget.

Årsmøtet vedtok å endre vedtekten til nytt tekstforslag

• Stortingsvalget 2017. Fylkesleder Torunn Sandvand ønsker tilbakemelding på følgende ( frist er 26 januar ) :

Ved Stortingsvalget i 2013 hadde vi felles liste i de to fylkene med Hans Antonsen fra Grimstad som førstekandidat og Kristin Øygarden fra Kristiansand på andre plass.

Med felles liste vil den første på lista bli valgt hvis fylket får en representant til Stortinget uansett om mandatet kommer fra Vest-Agder el Aust-Agder. Med to separate lister, blir det som ved Fylkestingsvalget. En tredje modell er liste med felles toppkandidat(er) og ulik liste videre.

Det er nominasjonsmøtet som til slutt vedtar lista, så et eventuelt vedtak om saken på fylkesårsmøtet, vil bare være rådgivende.

For at mange skal kunne være delaktig i prosessen, ber vi om synspunkter fra lokallagene før fylkesstyret kommer med en anbefaling til årsmøtet. Vi ønsker tilbakemelding på følgende 3 alternativer:

Alt 1: Felles identisk liste i begge fylkene (jf 2013)

Alt 2: To forskjellige lister (dvs hvert fylke sin liste)

Alt 3: Liste med en/flere felles kandidater fra toppen og resten av lista ulik.

Årsmøtet ønsker en felles liste – enten lik alt 1 eller en alt 3

Valg av ny leder, kasserer, styremedlemmer, revisorer og valg av utsendinger til fylkesårsmøtet 13 februar. Valgkomiteens forslag ble presentert av Esben Gundersen og følgende ble valgt inn i styre og stell

Leder Tone Vareberg ( 2 år )

Kasserer Inger Marie Moi ( 2 år )

Styremedlem Beate Andreassen ( 1 år )

Styremedlem Bjørn Daniel Solber ( 1 år )

Styremedlem Jens Tennebø Jensenius ( 2 år )

Vara til styre Nora Rønnevig ( 2 år )

Revisor for 2016 er Helga Rosenberg

Styre la fram følgende forslag til valgkomite for 2016

Esben Gundersen – Signe Idsøe Røed – Ole Morten Mouridsen

Fylkesårsmøtet er 13 februar. Årsmøtet vedtok at vi sender fire delegater. Petter Toldnæs undersøker og de som har anledning drar.

Årsmøtet ble avsluttet med en liten pause før innlegget om “Flyktninger og integrering” av Tore Engelsen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**