Midler til helsesøster og skolehelsetjenesten brukt til andre formål

Foto: Stock photo © -art-siberia

Denne problemstillingen tok Askøy Venstre opp i forbindelse med budsjettbehandlingen før nyttår.

Det var med bakgrunn i at midler som regjeringen har tilført kommunene til styrking av helse og skolehelsetjenesten gjennom statsbudsjettet, ikke blir brukt til dette. Rådmannen svarte på spørsmål fra Ronny Knutsen (V) i utvalget for levekår, at disse ekstra midlene ikke ville bli brukt slik intensjonen var.

Nå har regjeringen tilført ytterligere midler til satsingen. Denne gang som øremerkede midler, men kun som belønning til de kommunene som har valgt å styrke helsesøster og skolehelsetjenestene.

Askøy kommune er altså en av de kommunene som ikke har valgt å bruke midlene til dette formålet, og dermed har diskvalifisert seg selv for ytterligere midler.

Vi i Venstre er svært kritiske til dette og har på nytt tatt det opp i utvalget og bedt om en sak hvor rådmannen og posisjonen forklarer hvorfor en satsing med bred støtte i Stortinget ikke blir fulgt opp i kommunen.

Den tid vi alle snakker om tiltak mot mobbing i skolene er en slik satsing og styrking av skolehelsetjenesten et av de bedre tiltakene vi kan gjøre.

Her kan du lese brevet fra regjeringen som sendt ordførere i alle landets kommuner : RS 416 Midler til oppbygging av helsetjenester til barn og unge i kommunene

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**