Årsmelding for Tromsø Venstre 2015

2015 var et valgår og laget har lagt ned en stor valgkampinnsats. Takket være våre politikere, aktive medlemmer, sympatisører og støttespillere har vi oppnådd et meget godt resultat. Tromsø Venstre fikk ved kommunestyrevalget 1644 stemmer og 4,9% av stemmene (fremgang på 1,1 prosentpoeng). Oppslutningen ved kommunestyrevalget i Tromsø er det beste resultatet Tromsø Venstre har hatt ved et kommunestyrevalg siden 1979.

Våre kandidater gjorde gode personvalg. Jonas Stein var den personen som fikk tredje mest slengere. Han ble sammen med Morten Skandfer valgt inn i kommunestyret (Morten ble kumulert fra 4. til 2.plass).

Erik Iversen (Leder)

Aud Jektvik (Nestleder)

Bitten Barman- Jenssen

Irene Dahl

Marie Fangel

Jørn Weines

Paul Pedersen

Åsmund Grammeltvedt

Marie Fangel

Mbachi Msomphora (1. vara)

Kine Bergheim (2. vara)

Thomas Egelskjøn (3. vara)

Bernhard Siebert (4. vara)

Lederbytte

Erik Iversen flyttet fra Tromsø i Juli. På sommeren og i valgkampen ledet Iversen styret med litt praktisk hjelp fra Jektvik. Aud Jektvik har fungert som konstituert leder siden 07.11.15.

Programkomiteen

Programkomiteen har bestått av Kine Bergheim (leder), Erik Iversen, Irene Dahl, Jonas Stein, Aud Jektvik og Bernhard Siebert. Komiteen hadde sitt første møte i februar 2014, og fram til januar 2015 møttes komiteen 12 ganger. Komiteen arrangerte et medlemsmøte om samferdsel i mars, for å få innspill til en av hovedsakene i programmet. Komiteen la 27. oktober frem et førsteutkast til partiprogram og 30. oktober ble det arrangert medlemsmøte på Rådhuset der førsteutkastet ble diskutert. Komiteen fikk der mange innspill som ble tatt videre i prosessen.Et andreutkast ble lagt frem 14. januar 2015, og behandlet på årsmøtet 21. januar 2015.

Nominasjonskomiteen

Nominasjonskomiteen har bestått av Åsmund Grammeltvedt (leder), Aud Jektvik, Maria Granhøy-Markussen og Johan Petter Barlindhaug. Komiteen sørget for en åpen nominasjonsprosess med mulighet for medlemmene å komme med prøvenominasjoner høsten 2014. Endelig innstilling ble lagt frem ultimo oktober 2014, og nominasjonsmøte i Tromsø Venstre ble holdt 22. november 2014. Nominasjonsmøtet vedtok en fulltalig liste på 49 kandidater, det maksimale antall kandidater som et parti kan nominere i Tromsø. På plassene 1 til 4, kumulerte, ble Jonas Stein, Irene Dahl, Kine Bergheim og Morten Skandfer nominert.

Valgkamputvalg

Styret i Tromsø Venstre nedsatte et valgkamputvalg i begynnelsen av februar. Valgkamputvalget besto av de fire øverste kandidatene på lista og styrets leder. Valgkamputvalget har hatt løpende kontakt med økonomiansvarlig. Valgkamputvalget hadde med få unntak faste møter mandager klokken 15.00 fra slutten av april til slutten av juni. Her ble praktiske oppgaver fordelt og aktuelle saker og medieplaner ble diskutert. Fra 10.august møttes valgkamputvalget hver morgen klokken 09.00 på Rådhuset. Noen medlemmer var tidvis innom på møtene, og kommunestyrerepresentant Marie Fangel deltok på mange møter de siste ukene av valgkampen. Stort sett var det Jonas Stein, Kine Bergheim og Irene Dahl som var med. Lokallagsleder Erik Iversen flyttet fra Tromsø i juli.

Aktiviteter

1.juni var det medlemsmøte i Tromsø Venstre med tema valgkamp. Fylkesråd Roar Sollid og stortingsrepresentant Iselin Nybø var til stede. Det var innledninger om hva Venstre har fått til i kommunen og i fylkeskommunen i inneværende perioder, presentasjon av valgkampplan og debatt om hva partiet skulle fokusere på foran valg et både i media og i eget materiell. 19 stykker deltok, og møtet varte i flere timer på grunn av stort engasjement og mange innspill fra de fremmøtte.

5.-6.juni deltok noen få fra Tromsø på lokalpolitisk nettverk med Troms Venstre. Her var det stort fokus på valgkampoppkjøring.

3.juli hadde Kine og Irene en liten frø-aksjon i Tromsømarka, for å dele ut blomsterfrø og snakke med folk. Det var lett å komme i prat med folk, og mange ville ha frø.

13.juli var det medlemsmøte med Abid Raja og grilling ute i en gapahuk. Vi valgte å gjøre det slik i stedet for å ha den tradisjonelle sommerfesten, og det var godt oppmøte. Dagen etter syklet flere Venstre-folk og sykkelorganisasjoner et stykke med Abid, som skulle sykle Norge på langs.

6.august arrangerte Kine en skolering om å stå på stand og møte medlemmer.

14.august var det valgkampåpning i Troms Venstre. Det var bare folk fra Tromsø som møtteopp, med unntak av fylkets valgkampsjef, Elise Jenssen. Det hadde nok vært like greit å bare hatt lokale valgkampåpninger. Det var omtrent 15 stykker til stede. Irene holdt en tale, og vi delte ut valgkamputstyr (t-skjorter, jakker og vesker) og viste fram brosjyrene for Tromsø og Troms Venstre. Det ble utviklet ideer for valgkampaktiviteter, blant annet en kulturdebatt.

Fredag 28.august var Trine Skei Grande i Tromsø. Hun var med Jonas, Roar og Irene på Forskingsparken, Klyngen Biotech North og Arctic Bi

odiscovery Center, NORUTS UV-lab og på Storelva skole. I tillegg spiste hun lunsj med prorektor for utdanning på UiT, Wenche Jakobsen.

2.september arrangerte Tromsø Venstre en debatt om kulturpolitikk på biblioteket. Arne- Wilhelm Theodorsen ledet debatten, og alle partiene

var invitert. En rekke kulturinstitusjoner var også invitert til å gi en innledning til debatten. Det var omtrent 60 stykker som møtte opp.

8.september hadde vi et møte med forskjellige innvandrerorganisasjoner i Tromsø. Saynab Mikalsen og Morten Skandfer deltok.

14.september hadde vi valgvake på Bastard bar. Det var svært godt oppmøte av nye og gamle medlemmer.

Vi hadde valgkampkafé på Hildr hver torsdag fra klokken 20. Dette startet vi opp med 13.august. To torsdager ble det avlys. Vi var vanligvis 3-5 personer på valgkampkafeen, som startet rett etter de faste dørbankaksjonene.

Vi har deltatt på alle debattene vi har vært invitert på. Jonas, Irene, Kine, Morten og Saynab har representert Venstre i ulike debatter og paneler. På de største debattmøtene på Verdensteateret, Hålogaland Teater og på biblioteket var det godt oppmøte fra Venstre-folk, og en klar forbedring fra forrige valg.

Vi har hatt jevnlige styremøter i løpet av perioden.

Stander

Første stand i Storgata var lørdag 8.august. Vi hadde siden fast stand på lørdagene i Storgata, fordelt på to økter fra 10.00-12.30 og 12.30-

15.00. De øverste kandidatene og flere andre sto gjerne på stand begge øktene. Mange møtte opp på stand, og vi var flere ganger 12-13 stykker

til sammen over de to øktene. Det var imidlertid få som meldte seg på i forkant, så det var vanskelig å planlegge stands flere steder. Den siste lørdagen var vi 19-20 stykker til sammen på stand, og da sto vi både i Storgata, på Pyramiden og på K1. Vi fikk tilbakemeldinger om at

folk trivdes med å stå på stand, og det var kanskje ekstra stas at vi ofte var flere enn de fleste andre partiene. Godt vær hjalp også. Lørdag 29. hadde vi både stand i Storgata og i Storgata. Vi var tre stykker på Charlottenlund og delte ut boller. Den siste uka hadde Kine og Roar Sollied en stand på Universitetet. Der skulle vi gjerne vært flere ganger, det var mange som var interessert i brosjyrene og tok seg tid til en prat.

Vi hadde også tre morgenaksjoner fra 08.00-09.00 i Storgata den siste uka før valget. Den ene dagen delte vi ut kaffe. Marie Fangel hadde ansvar for aksjonene, og det var svært godt oppmøte, helt oppe i syv-åtte stykker. Natt til 13.september, altså natt til søndag, var vi fire stykker som hadde en kaffestand og snakket med folk på byen. Det var flere partier ute, men vi stilte oss sør i Storgata, vis á vis Gründer, og der sto vi alene. Her fikk vi sikret oss noen stemmer.

Dørbankaksjoner

I år bestemte vi oss for å prøve det noe nytt; Dørbankaksjoner. Vi

var litt nervøse første gang, det føles litt invaderende å banke på hjemme hos folk, men det gikk veldig bra. Det var ingen som hadde noen ubehagelige opplevelser, de som ikke ønsket informasjon fra Venstre sa bare nei takk,

og ønsker oss gjerne godt valg likevel. Mange så ut til å sette pris på å få muligheten til å stille spørsmål til politikere, og særlig Jonas, som er den mest kjente kandidaten, fikk noen lange,gode samtaler. Det ble fort klart at vi var med på å overbevise folk som vippet mellom Venstre og et annet parti.

Nyhetsbrev

Kine og noen ganger Jonas sendte ut nyhetsbrev. Det første nyhetsbrevet ble sendt ut i slutten av mai, og fram til august sendte vi ut et brev annenhver eller hver uke. De siste fem ukene av valgkampen gikk det ut et brev i uka. Et par ganger ble det to brev i uka. Vi anser at medlemmene har vært godt informert om både medlemsaktiviteter og arrangementer der våre kandidater deltok i valgkampen.

Facebookgruppe

Den lukkede Facebook-gruppa for de som er aktive i Tromsø Venstre ble hyppig brukt.

Media

Morgenmøtene ble brukt til å diskutere medieutspill. Fra våren og ut mot sommeren hadde våre kandidater flere innlegg og oppslag om transport og grønn byutvikling. Blant annet fikk Kine trykket en kronikk på side 3 i Nordlys om grønn og effektiv transport og Morten hadde flere innlegg om bybane og byutvikling. Fokuset på transport og byutvikling holdt vi helt inn i valgkampen, med medieoppslag om strandpromenade med Morten og Irene, innlegg om

Tromsbanen og saker om Tromsmarka. I begynnelsen av juni, da Iselin Nybø var på besøk, var hun og Maria Granhøy-Markussen på førstesiden a

v iTromsø om bedre SFO. Marie fikk forsida av iTromsø i midten av juni, da hun protesterte mot utbygging i Robukta. Aud skrev flere innlegg om inkludering og mangfold som fikk god profilering i avisene. Jonas løftet ofte

debatten om kommuneøkonomien, både redaksjonelt og med leserinnlegg, i tillegg hadde han leserinnlegg om Venstres overordnede rolle og plan i Tromsø. Han fikk også oppmerksomhet for den samiske valgbrosjyren, som han kommenterte på NRK Troms og i Ságat. Jonas, Kine

og Irene var med på fellesoppslag med de borgerlige partiene om E8 i Ramfjord, Kvaløyforbindelse, belønningsmidler, store invester inger som Tromsøbadet, Storelvahallen og krematoriet, opptrappingsplan for rusfeltet og så videre. Irene skrev leserinnlegg om mange forskjellige temaer, fra oppvekst til transport. Bitten Barman-Jenssen og Marie Fangel skrev om eldreomsorg og Otium. Da Trine var på besøk fikk vi noen oppslag på nett, blant annet på UiTs nettsider, men lite oppmerksomhet fra avisene. Vi hadde bare et avisoppslagom kunnskap og oppvekst i den korte valgkampen, Kine fikk en sak om iPad i barnehagen i iTromsø og et leserinnlegg om teknologi i opplæringa. Jonas hadde en sak om barnefattigdom og lavere SFO-priser på NRK Troms få dager før valget. Kine og Maria hadde et langt innlegg om flyktninger i iTromsø en uke før valget. Fem dager før valget fikk vi «10 grunner til å stemme Venstre» i Nordlys.

Posisjon

Venstre inngikk i juni en avtale med Krf, Høyre og FrP om at et borgerlig flertall skal gi borgerlig byråd. Venstres kandidater kommuniserte gjennom hele valgkampen at vi har fått mange gjennomslag på borgerlig side, så vi vil fortsette samarbeidet, men helst med et politisk tyngdepunkt nærmere sentrum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**