100 dager siden byrådskifte

Foto: Sveinung Bråthen

I dag er det 100 dager siden byrådsskifte i Oslo. Venstres gruppeleder, Guri Melby, gjør opp status for byrådets første tid. – På flere områder som har vært viktige for Venstre i byråd ser vi dessverre allerede nå at byrådet tar små skritt i gal retning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

I amerikansk politikk er det vanlig å bruke anledningen til å vurdere hvilken suksess og viljekraft den utøvende makt har i sine beste dager. La oss håpe byrådets beste dager ligger foran dem, skriver Guri Melby i en kronikk i Dagbladet i dag. I kronikken gjør Melby rede for utviklingen i Oslopolitikken på fire områder.

Byrådet har forsinket arbeidet med klima- og energistrategien i Oslo kommune. Etter hundre dager har de ennå ikke lagt fram en varslet tilleggssak slik at strategien kan settes ut i live. Samtidig har byrådet kuttet i kollektivtrafikken med 15 millioner i hvert år framover, gjennom å ikke kompensere Ruter for økte utgifter. Dette er en skummel utvikling, og det er grunn til bekymring for Oslos kollektivsuksess.Guri Melby

Et annet område hvor byrådet går i feil retning, er måten de velger å bekjempe sosial ulikhet på. I stedet for å målrette satsingen til de familiene som trenger det mest, velger byrådet bokstavelig talt å dele byen i to gjennom å bare gi gratis halvdagsplass i AKS til østkanten når det også er fattigdomsproblemer i vest.

Et tredje område er byrådets holdning til de store investeringene i nye kulturbygg i Oslo. Det nye hovedbiblioteket i Bjørvika ble først foreslått skrotet, og deretter vedtatt redusert gjennom forslaget om å leie ut deler av bygget til kommersiell virksomhet. Venstre er veldig skuffet over bibliotekspolitikken til det nye byrådet.

Et fjerde område der byrådet viser nye takter er idrett. Da Venstre satt i byråd, var vi opptatt av å følge idrettens egne prioriteringer av hvilke anlegg som skulle bygges og rehabiliteres for å få idretten til å samarbeide framfor å slåss mot hverandre. Da er det skuffende at det rødgrønne byrådet ved første korsvei i budsjettet for 2016 i stedet velger å se bort fra idrettens øverste prioritering, nemlig å realisere en skytehall på Åsland, og heller bruker pengene på å bygge kunstgressbaner som var langt lavere prioritert av idretten selv.

Heldigvis er det nok av tid igjen for å komme på rett kurs. Venstre bidrar gjerne til å finne gode politiske løsninger i bystyresalen fram mot neste valg, avslutter Melby.

Les hele kronikken her!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**