LIVEBLOGG: bystyrets møte 03.02.16

Foto: Oslo Venstre

Oslo Venstre blogger live fra bystyrets første møte i 2016.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Heiheihei og hjertelig velkommen tilbake til livebloggen!

15.03: Opprop

For Venstre møter Hallstein Bjercke, Espen Ophaug, Toril Berge Flatabø og Odd Einar Dørum.

15.07: Bystyret får nå en redegjørelse fra byråd Berg om luftforurensing

I morgen vil byrådet vedta en hasteforskrift som vil gjelde for denne vinteren. Dersom det oppstår en ny akutt situasjon vil det innføres kjøreforbud på kommunale veier. Vegvesenet kommer også til å innføre vinterfartsgrenser på riksveier neste år. Bystyret er i stor grad enige om tiltakene som skal til for å redusere luftforurensing i byen.

15.13: Muntlig spørretime

-Hallstein Bjercke følger opp et spørsmål om luftforurensing. Han takker for orienteringen og sier at Venstre støtter tiltakene. Kjeglingen som har vært gjennom statlig og kommunalt plan har vært uheldig, og siden 22. desember har man hatt hjemmel til å gjøre grep i Oslo med å innføre lavutslippssoner. Jeg håper byråden kan gi oss en garanti for at byrådet i fremtiden vil handle selv i stedet for å skylde på departementet.

Byråd Berg svarte at de tar grep nå og at hun også er lei av politikere som prøver å plassere skylden hos andre.

-Hallstein Bjercke har neste hovedspørsmål. Han stiller spørsmål om månedskortprisen, som byrådet ikke ønsker å frede i kommende periode. I 2008 satte Venstre ned månedskortprisen samtidig som vi økte frekvensen. Venstre er bekymret over at byrådet ikke vil garantere for fortsatt lav. Mener byråden at en økning i månedskortprisen vil være i tråd med byrådets miljøambisjoner?

Byråd Berg svarer at de ikke har konkrete planer om å øke prisen i dag. Hun sier at det skal gjøres store investeringer i kollektiv de kommende årene, man skal bygge nye t-banelinjer blant annet, som koster mye. I tillegg er det andre ting som betyr noe enn bare pris, sier hun.

-Bjercke følger opp. Kombinasjonen av frekvens og pris er det viktige. Byråden mener pris er et relevant virkemiddel i mange andre tilfeller, blant annet rushtidsavgift, bompenger, parkeringsavgift, støtte til el-sykkel, men ikke så relevant for kollektiv. Hvordan forklarer byråden dette?

Byråd Berg svarer at de ønsker å planlegge for en by der det er mindre biltrafikk og at de derfor skal prioritere ned bilen og omprioritere areal.

-Odd Einar Dørum følger opp. Han forteller historien om hvordan Oslos kollektivtrafikk ble så bra som den er i dag. Han stiller egentlig ikke et spørsmål, men forteller at en slik suksess skyldes knallhardt politisk arbeid og gode prioriteringer.

-Odd Einar Dørum følger opp et spørsmål fra Høyre om E18 og Oslopakke 3-forhandlingene. Byrådslederen har tidligere rost vedtaket om Oslopakke 3. Der slås det fast at ny E18 ikke skal føre mer biltrafikk inn i Oslo. Det er alle enige om! Han lurer på hva byrådslederen mener når han sier at Oslo har stått med lua i hånda i Oslopakke 3-forhandlingene?

Byrådslederen sier at det ikke er tvil om at mye av utfordringen er at det er så mange prosjekter. Han frykter at man ikke vil få til de store og viktige kollektivprosjektene.

Espen Ophaug stiller spørsmål. 11. januar stilte han et skriftlig spørsmål til byrådet om hvorvidt de ville svare på høringen fra regjeringen rundt innstramminger i utlendingslova, og hvordan de eventuelt ville involvere bystyret. For en time siden kom svaret, der det sto at byrådet ville svare på dette selv, og at det ikke var tid å involvere bystyret. Det er ikke så rart, og det var derfor spørsmålet ble stilt for tre uker siden. Mener byrådet at dette er en god håndtering, og hva er innholdet i denne?

Byråd Lippestad svarer at det ikke ble tid, og at han ikke kan si hva som er innholdet i uttalelsen før byrådet har behandlet saken.

Ophaug følger opp og minner om at Bergen byråd har rukket å involvere bystyret. Mener ikke byråden at dette er et så viktig tema at det ville vært en fordel å inkludere bystyret slik at det blir bredest mulig flertall?

Byråd Lippestad svarer at han ideelt sett er enig, men at det dessverre ikke var tid. Bystyret vil få oversendt høringsuttalelsen til orientering.

16.30: Diverse saker fra forretningsutvalget behandles

Som følge av Guri Melbys fødselspermisjon skjer det endringer i Venstres gruppe fra og med mandag 8. februar. Odd Einar Dørum rykker i perioden opp som fast medlem av bystyret, og tar over for Espen Ophaug som fraksjonsleder i Kultur- og utdanningskomiteen. Ophaug på sin side erstatter Hallstein Bjercke som medlem av hans elskede byutviklingskomité. Hallstein Bjercke tar over for Melby som Venstres gruppeleder og som nestleder i Samferdsels- og miljøkomiteen. Alle vi i livebloggen ønsker gruppeleder Melby lykke til i sin tilværelse som mor! Vi ønsker også Morten Grinna Normann velkommen som vara.

Til alle fans av Guri Melby kan vi trøste med at Melby er tilbake i sine respektive posisjoner fra og med 8. august, og at hun da vil ha reprodusert.

16.46: Vi er nå på saker fra byutviklingskomiteen

17.18: Vi er nå på saker fra kultur- og utdanningskomiteen

Nå behandles sak om dysleksi- og dyskalkulivennlige Osloskoler. Espen Ophaug holder Venstres innlegg og sier at selv om det gjøres mye bra i Osloskolen når det gjelder oppfølging av elever som sliter med dyskalkuli og dysleksi, så må vi være stolte, men ikke fornøyde. Venstre mener imidlertid at mange skoler ikke er kjent med muligheten for å bli sertifisert som dysleksivennlige, og at etaten derfor må oppfordre skolene til å bli en del av ordningen.

17.30: Bystyret tar nå middagspause. Vi er tilbake med fler LIVE-oppdateringer DIREKTE fra bystyresalen klokken 18.15!

18.15: Å jadda!!!!!!!! Bystyret er tilbake på plassene sine og klar for å ta fatt på siste del av møtet!

18.35: Nå behandles sak om rulleringstidspunkt for skolebehovsplanen. I bystyremøtet i desember vedtok bystyret å endre rulleringstidspunktet for skolebehovsplanen til å skje i ikke-valgår. Behandlingen av skolebehovsplanen før jul var ikke spesielt god, blant annet som følge av byrådsskiftet. Bystyret ønskert derfor å flytte frem behandlingen av neste skolebehovsplan til å skje allerede neste år. Imidlertid kan man ikke forvente at en slik behandling vil bli noe særlig bedre, men at også en slik prosess vil være preget av hastverk. Venstre støtter derfor et forslag om å rullere planen i 2017 og deretter i partallsår.

18.58: Vi skal nå behandle innbyggerinitiativ mot nedleggelse av Fougners vei bussholdeplass.

Odd Einar Dørum holder Venstres innlegg. I denne saken har en samlet komité på bakgrunn av forslag fra Venstre bedt om å få en sak om prinsipper for holdeplasstruktur i Oslo. Ruter jobber med optimalisering av holdeplassavstanden, men bystyret må ta stilling til hvilke prinsipper som skal ligge til grunn for det arbeidet. Så er jeg glad for at Ruter har lagt seg flate og erkjent at involveringen av lokalmiljøet i denne saken har vært elendig. Dette må forbedres, sa Dørum.

19:13: Venstre fremmer sammen med Høyre, KrF og Frp forslag om å gi fem millioner kroner til VM i skiskyting. De samme partiene foreslo dette til behandlingen av budsjett 2016, men ble da nedstemt. Siden den gang har bystyret blitt orientert om hvilke konsekvenser kuttet på 5 millioner vil ha for arrangementet, og vi ønsker derfor å ta denne kampen på ny. Man nedskalerer nå ned ulike prosjekter og det fører til mindre oppmerksomhet rundt dette. Dette gir oss en mulighet til å snu oss raskt rundt og finne pengene slik at dette blir et fantastisk arrangement. Hallstein Bjercke nevnte i fleng slike muligheter som det forrige (perfekte) byrådet grep, blant annet X-games og filmatiseringen av Snømannen. Byrådspartiene brukte flertallet sitt mot å i det hele tatt behandle forslaget.

19.38: Bystyremøtet er ferdig for i dag, og Venstres representanter vender hjem. Men frykt ikke! Livebloggen er tilbake allerede første onsdag i mars med nye LIVE-updates fra alle oss i redaksjonen. Vi takker alle fans for følget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**