Ny storkommune?

Kristiansand Havn
(Foto: CC Roberth Smith / Flickr.com)

I disse dager gjøres de siste endringene i intensjonsavtalen mellom Birkenes, Kristiansand, Lillesand, Songdalen og Søgne kommuner. Venstre er avventende til resultatet før vi endelig konkluderer, men ser fortsatt at det er behov for å forbedre avtaleutkastet.

Vi har sendt inn ytterligere endringsforslag og spørsmål til gruppa som jobber med dette.

ENDRINGER

1. Effektivisering
I avtalen står det: “Kostnadseffektiviseringsgevinster som følge av sammenslåingsprosessen skal tas ut i form av bedre kommunale tjenester og lavere offentlige avgifter.”. Venstre ønsker å få med kutt i administrasjonsutgifter inn i denne setningen, slik at den blir: “Kostnadseffektiviseringsgevinster som følge av sammenslåingsprosessen skal tas ut i form av lavere kostnader til administrasjon, bedre kommunale tjenester og lavere offentlige avgifter.”

2. Kommunedelsutvalg

Kan vi i større grad styrke kommunedelsutvalgenes rolle? Vi opplever at setningen «Det er viktig at kommunedelsutvalgene får delegert tilstrekkelig myndighet til at det blir et reelt nærdemokrati.» har en god intensjon, men at myndigheten til kommunedelsutvalgene er svak. Utvalgenes rolle må styrkes.
SPØRSMÅL
1. «Kommunedelsutvalgene skal få eget budsjett innenfor avgrensede områder av lokal betydning slik som tildeling av midler til lag og foreninger og enkelte kulturtiltak.» Hva er eksempel på dette, utover det som allerede er nevnt?

2. Hvilke statlige eller fylkeskommunale oppgaver ønsker den nye storkommunen å fylle?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**