Årsmøte 2016

Telemark Venstre

Årsmøtet i Telemark Venstre: – Fremtiden er elektrisk

Telemark Venstre avholdt sitt årsmøte på Norsjø Hotell i helgen

Akkerhaugen, 13. februar 2016: – Fremtiden er elektrisk, sa Torgeir Fossli til helgen årsmøtet i Telemark Venstre.

Kandidatfoto Torgeir Fossli
Torgeir Fossli

På årsmøtet ble Torgeir Fossli enstemmig gjenvalgt som leder. Fossli, som er fra Notodden, har ledet fylkespartiet siden 2010. Som nestleder fortsetter også Atle Rui fra Skien,

Hedvig Johanne Nysæter

mens Hedvig Johanne Nysæter ble valgt til ny 2. nestleder etter Kristin Ø. Vestgaarden. Nysæter er 22 år gammel, og har tidligere vært leder av Telemark Unge Venstre, Grenland Unge Venstre og i perioden 2013/2014 var hun 1.vara til Norges Unge Venstres sentralstyre.

– Fremtiden er elektrisk. Målene i «Parisavtalen» vil kreve økt satsing på transportformer som gir redusert klimautslipp. Norge skal kutte klimautslipp med 40 %. Transportsektoren har økt til å utgjøre ca. 1/3 av norske klimautslipp, og det er derfor nødvendig å elektrifisere store deler av dagens fly-, bil- og trailertrafikk. Høyhastighetsbaner i flerbrukskonsept vil være et opplagt og nødvendig svar på hvordan vi skal kunne kutte utslippene så mye og samtidig kunne opprettholde den store, men også nødvendige mobilitet mellom arbeidsmarkeder og bosteder som kjennetegner Norge, sa Fossli til årsmøtet.
Årsmøtet vedtok da også en uttalelsen «Bygg Høyhastighetsbaner i Norge – Prosessen må igangsettes nå!» som sier at høyhastighetsbaner må inn Nasjonal Transportplan allerede våren 2017.

Årsmøtet ble gjestet av partileder Trine Skei Grande som i sin tale til årsmøte vektla hvor viktig det er for Venstre å aldri gi slipp på humaniteten i asylpolitikken, overholde våre internasjonale forpliktelser og flyktningkonvensjonen og si STOPP når regjeringen legger frem forslag i strid med dette.
Skei Grande tok også opp den økonomiske situasjonen med lav oljepris og stigende ledighet og nødvendigheten av sterkere positive virkemidler for å øke farten på «det grønne skiftet».

For øvrig ble vedtatt 5 politiske uttalelser i tillegg til uttalelsen om Høyfartsbaner. Disse var:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**