Mobbing, enda en gang

Farsund Venstre har sett på tallene for Farsundsskolen som har med mobbing å gjøre. Der ser vi en liten nedgang i antallet som føler seg mobbet. Nedgangen er så liten at det er ingen grunn til å slippe temaet.
Hvem har ansvaret for å ta fatt i mobbeproblematikken? Svaret burde være alle, og kanskje er det noe av problemet. Ansvarspulverisering kan fort bli tilfelle der mobbing er oppe som tema. I flere år har det i opplæringsloven for skolen vært en paragraf 9a som omhandler elevenes psykososiale miljø. Her er det klargjort hvem som har ansvar og rettigheter når noen blir mobbet. Alle som arbeider med elever har ansvar for å ta tak når de får greie på at elever blir mobbet. I første omgang den som får kjennskap til eller blir varslet om mobbing. Læreren er ofte denne personen og skal da forsøke å løse problemet så fort som mulig. Er det etter lærerens vurdering en enkeltstående episode som ikke er veldig alvorlig kan den løses der og da. Er det mer alvorlig, eller at det har vært tidligere tilfeller med samme mobber må saken tas mer alvorlig. Ett så enkelt tiltak som å ringe mobberens foresatte er altfor lite brukt, gjør man dette fort kan mye være gjort. Det er altfor høy terskel for å varsle foresatte om at deres sønn eller datter er involvert i en mobbesak. Hvis foresatte ikke vil høre, eller ikke vil godta at det er et problem, må saken løftes opp til skolens ledelse. Dette blir kanskje også gjort altfor seint, eller ikke i det hele tatt.
Rektor har selvfølgelig en nøkkelrolle i slike saker. Rektor er skoleeiers representant og skal forvalte lovverket som gjelder i skolen. Rektor og skoleeier har fått en verktøykasse i opplæringslovens § 9A. Rektor har mulighet til å fatte enkeltvedtak som rammer mobberen. Mobberen kan også flyttes til en annen skole hvis det er nødvendig. Verktøykassen er altså ikke problemet alene.
Mobbing foregår når de som mobber får muligheten. Det vet vi, alle som har blitt mobbet vet hvor de ble mobbet. Mobbing skjer der det ikke er tilsyn, det kan være rundt hjørnet i skolegården, før læreren kommer til timen, i garderobene, og på skoleveien/bussen. Dette vet vi. Hva må en ansvarlig rektor/skoleeier da gjøre? Jo de må sørge for at det finnes et godt system for inspeksjon og tilsyn med elevene. Gi nok ressurser til inspeksjon- Langfri er verst sier de som blir mobbet. Alle mobbesaker er ubehagelige, men det er altså en lovfestet plikt å gripe inn for ansatte i skolen. Det viktigste tiltaket vi kan se må være at skoleeier tar dette på alvor og setter inn ressurser der vi vet at mobbing skjer. Opplæringsloven er veldig klar på hvordan dette skal gjøres. Venstre vil at skoleeiere og skoleledelse tar dette virkemiddelet aktivt i bruk. Statsministrenes langvarige kamp og ulike manifest er gode signaler, men krigen må vinnes lokalt på den enkelte skole.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**