Kuttet leieprisen for uteservering med 85%

Drøbak, Foto: Ivar Ruud Eide

Formannskapets reviderte vedtak om leiepris for servering på kommunal grunn kuttet rådmannens faktura med 85%.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

-Det er bra med like vilkår i bransjen, sier Venstres medlem av formannskapet Erik Lundeby. Mange andre serveringsvirksomheter har uteservering på egen eller leid privat grunn som ikke er gratis.

9.3. vedtok Formannskapet at det skal koste litt over 300 Kr pr m2 pr halvår for servering på offentlig grunn.

-Det har aldri vært meningen at vi skal tjene store penger på de som skaper liv og røre i Drøbak, slik fjorårets faktura la opp til.

Høyre vil gjerne gi seks serveringsbedrifter i Drøbak sentrum gratis tilgang til å servere på kommunal grunn.

-Vi kan skjønne at man liker å være litt raus, særlig når det ikke svekker kommunens resultat med mer enn 113 000 kroner pr år, men vi savner en vurdering av hva som egentlig skaper liv og røre i Drøbak når ressursene er begrenset.

Her er fem næringsfremmetiltak som Venstre mener er viktigere å bruke penger på enn gratis leie av plass til å drikke øl utendørs.

Systematisk arbeid for profilering og utvikling av Drøbak som reisemål. Venstre foreslo i budsjettbehandlingen i høst å sette av penger til å følge opp anbefalingene fra næringsrådet, byforeningen og andre aktører om etablering av en organisasjon som kunne få flere til Drøbak. Høyre støttet ikke forslaget.

Satsing på attraksjoner som kan trekke folk til Drøbak. Kommunen skal ruste opp badeparken, og jobber for at Drøbak skal få et bedre akvarium. Avistegnerhuset har mistet støtte på 400 000 fra fylket og sliter med å få budsjettet til å gå opp. Gode attraksjoner gir flere kunder til alle næringsdrivende i sentrum.

Flere parkeringsplasser med lading for elbil i sentrum. Venstre foreslo at 200 000 skulle settes av til å etablere nye plasser i sentrum, dette ville kunne brukes aktivt i profilering av Drøbak som en by det er lett å besøke med elbil.

Satse på leverandørutvikling. Kommunen kan hjelpe næringsdrivende i Drøbak til å bli bedre til å vinne anbud både i vår og andre kommuner. Kommunens innkjøp kan legge bedre til rette for at mindre aktører kan levere deler av større innkjøp.

Begrense konvertering av næringsarealer til bolig, slik at leieprisene for næringsarealer ikke blir for høye, enten det er ute eller inne. Kommunen som reguleringsmyndighet kan styre dette.

“Helt greit”

Kroverten som har det største kommunale utearealet kritiserte den store regningen han fikk i Amta da saken var oppe i fjor: Han mente det var helt greit å betale for å leie kommunalt areal, det var summen som var “over alle støvleskaft”. Formannskapets flertall var enige, og har defor kuttet vekk 85% av rådmannens opprinnelige krav. De 15% som gjenstår må det være mulig å betale.

Venstre ser frem til å jobbe videre sammen med Høyre og andre i komiteen som jobber med hvordan Frogn kommune skal gjøre det lettere å drive næring i Frogn og Drøbak. Vi vil legge vekt på tiltak som er til beste for alle næringsdrivende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**