Nye Landøya skole – mer enn en skole

Jostein F. Tellnes Asker Venstre
Jostein F. Tellnes, Asker Venstre, Foto: Olav Heggø

Nye Landøya skole blir en betydelig investering for Asker kommune. Venstre er opptatt av at vi griper de mange mulighetene en slik investering gir både for bedre undervisning og for aktiviteter utenom skoletid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Planleggingen av nye Landøya skole går nå over i en avgjørende fase etter at formannskapet nylig vedtok å gå videre med Veidekke som entreprenør. Veidekkes forslag til løsninger skal bearbeides før endelig byggekontrakt etter planen skal inngås høsten 2016.

Et nytt skolebygg skal møte mange behov. I praksis kan det være krevende å finne løsninger som møter alle behovene til en akseptabel kostnad. Venstre er opptatt at mange brukergrupper aktivt involveres i planleggingen videre. Nettopp når elever, lærere og andre ansatte på skolen involveres kan det bidra til å finne de smarte løsningene innenfor en akseptabel kostnadsramme. Innspill fra brukere kan for eksempel være med å avklare hva som egentlig er viktige behov når utearealene skal utvikles. Brukere kan også sørge for at uheldig romløsninger oppdages i en tidlig fase og kan endres på uten for høye kostnader.

Et skolebygg er også mye mer enn en skole. I prosessen med nye Landøya skole har kommunen en gylden mulighet til å integrere skolebygget mest mulig i nærmiljøet. Det bidrar til gode oppvekstmiljøer og kan gi identitet og stolthet over skolen.

I planleggingen videre må derfor nærmiljøet, foreninger og lag trekkes inn for å se på bruk av bygget og uteområdet etter skoletid. Da formannskapet vedtok å gå videre med Veidekke som entreprenør, fikk Venstre fullt gjennomslag for at det skal legges vekt på sambruk i videre planlegging. Det er blant annet behov for å se nærmere på om planlagt scene og musikkrom er bra nok for musikk og kultur-aktiviteter (som korps og kor).

Venstre er videre glad for at skolen skal planlegges videre i tråd med kommunens klima- og energimål. Både gjennom gode materialvalg og energiløsninger kan utslipp av klimagasser holdes på et lavt nivå.

Jostein F. Tellnes, representant i kommunestyret og formannskapet for Asker Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**