Viva IKS – en spesiell avtale!

I RHA torsdag 23.februar forsvarer eks-ordfører i Røyken Rune Kjølstad avtalen mellom forhenværende rådmann Gudmund Notøy og VIVA IKS ved å vise til at den ikke er «spesiell».

Notøy ble tilbudt en lukrativ avtale – selv om han ikke ville oppnå resultater! Det er kanskje ikke uvanlig, fordi en hver kandidat ønsker å «sikre seg», som Kjølstad uttrykte det. Men representantskapet hadde åpenbart ikke samme behovet for «sikre seg». Med så store offentlige summer involvert ville det vært naturlig at man eksempelvis investerte i et rekrutteringsbyrå eller gjorde andre grep for å sikre seg den best kvalifiserte kandidaten. Stillingen ble etter hva jeg har oppfattet internt utlyst, og saken har status som «unntatt offentlighet». Dette fremmer på ingen måte åpenhet i en offentlig prosess, og bidrar snarere til å svekke tilliten.

Representantskapet valgte én løsning fremfor mange andre åpne mulige løsninger, og nettopp derfor mener jeg at avtalen er «spesiell».

Arne Adolfsen er Venstres 5. kandidat ved kommunevalget 2015.
Arne Adolfsen er leder i Hurum Venstre
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**