Tenke nytt eller forsvare?

Uttalelsen gjelder innkjøpssaken i Grimstad Kommune, Foto: Grimstad Kommune

Dette leserinnlegget stod på trykk i Grimstad Adressetidende lørdag 2. april. Det er ført i tastaturet av Anne Mo Grimdalen og Odd Bjørn Ness. Dette er i forlengelse av, og som svar til reaksjonene på, leserinnlegget fra 19. mars.

I et innlegg i Adressa den 19. mars var hovedhensikten vår å presentere en viktig uttalelse fra Grimstad Venstres årsmøte. Grimstad Venstre vil jobbe for at lokaldemokratiet i Grimstad skal videreutvikles. Blant annet ved at det legges til rette for at flest mulig av innbyggerne gis muligheter til å delta i de politiske prosesser på en meningsfylt måte. Og at flest mulig av de viktigste vervene bør spres på flest mulig personer.

For å anskueliggjøre behovet for nytenkning, viser vi at en lang rekke sentrale politiske verv er besatt av de samme personene. 38 forskjellige verv er besatt av 9 personer. 5 personer går igjen i 5 sentrale utvalg.

Senterpartiets Tore Stalleland forklarer gjengangerne i Formannskapet, Kommuneplanutvalget og Administrasjonsutvalget (og Havnestyret) med at det er bestemt i kommunens regulativ. Det gjør det ikke bedre. Snarere tvert imot, fordi det setter opp et effektivt stengsel for at politiske verv skal spres mest mulig for å «la de tusen blomster blomstre». Og det sementerer tanken om at personlige kvalifikasjoner ikke skal tillegges vekt når det gjelder politiske verv.

Det man bedriver i Grimstad er en «sentralisering av tanker og meninger». Ikke geografisk sentralisering, men en «personsentralisering». Egentlig burde det vel være et tankekors for enhver senterpartist?

For øvrig har kommunestyret nettopp vedtatt at det skal lages et nytt delegasjonsreglement. Da vil man måtte vurdere hvordan reglementet skal benyttes til å oppnå hvordan man skal sikre innbyggernes muligheter til å delta i de politiske prosessene, og hvordan man skal spre de viktigste vervene.

Vi har ikke fasiten til hva som bør gjøres for å få lokaldemokratiet til å fungere i fremtiden. Det er det vel heller ingen andre som har. Men det er mye som tyder på at noen nye tanker må tenkes. Man må være åpen for å drøfte behov for fremtidsrettede tiltak. Vi håper alle – aktive politikere og andre innbyggere – som interesserer seg for lokaldemokratiets utvikling i Grimstad, er positive til det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**