Liveblogg: Bystyrets møte 6.4.16

Oslo Venstre blogger live fra bystyremøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Hei bloggen! I dag er det gjesteblogger på Venstres legendariske liveblogg fra bystyremøte. Jeg håper jeg kan ta dere trygt gjennom møte.

Klokkene ringer inn, og bystyrets medlemmer finner sine plasser.

15.02 Opprop

For Venstre møter Hallstein Bjercke (gruppeleder), Toril Berge Flatabø, Julianne Ferskaug (vara for Odd Einar Dørum) og Espen Ophaug.

15.10 Spørretimen

Hallstein Bjercke stiller spørsmål om Fornebubanen:

Jeg viser til notat 37/2016 fra byråd Berg om fremdrift på Fornebubanen står det «Byrådet har siden byrådsskiftet arbeidet med organisering av byggherrefunksjonen for Fornebubanen. Jeg vil komme tilbake til bystyret med resultatet når organisering er avklart.»

Da det forrige byrådet gikk av hadde byrådet bestemt seg for at organiseringen skulle skje ved opprettelse av en etat fra 1.1.2016, og vi ble egentlig ganske overrasket da dette ikke skjedde. Hadde man gjort dette ville man nå kunne være godt i gang med arbeidet. Jeg registerer at byråden mandag sier til Aftenposten at det fortsatt ikke er avklart hvordan organiseringen blir. Det bekymrer Venstre. Den bekymringen blir ikke akkurat mindre når fylkesrådmannen i Akershus sier at de ikke har hørt noe fra Oslo siden begynnelsen av februar.

Jeg håper på et konkret svar her – mitt spørsmål er enkelt og greit: når er organiseringen av utbyggingen av Fornebubanen på plass?

Byråd Berg svarer at hun har startet å se gjennom planene på nytt og oppdaget de juridiske problemstillingene knyttet til Akershus ønske om å eie skinnene i Bærum. Hun er i kontakt med Akershus fylkeskommunen.

Bjercke følger opp: Det at man ikke får dette på plass raskt handler om svak ledelse. Sporveien har gjennom mange år bygget seg opp viktig kompetanse gjennom bygging av blant annet Kjelsåsbanen, Lambertseterbanen, Holmenkollbanen, Mortensrudbanen og nå sist Lørenbanen. Nå har de ikke et nytt prosjekt å gå til.

Mandag denne uka startet Sporveien derfor å trappe ned organisasjonen sin – det gjør at man mister avgjørende kompetanse i Sporveien og det fører til større usikkerhet og større risiko i prosjektet. Din somling setter hele prosjektet i fare. Ser byråden den kritiske situasjonen vi er i og hvordan har hun konkret tenkt å sikre at kompetansen som trengs er der når byrådet endelig kommer med sin løsning?

Byråd Berg svarer: Byrådet ser det kritiske i å få fortgang i saken. Hun er kjent med at det forrige byrådet har brukt mye tid på dette, men satte likevel i gang prosessen på nytt.

Høyres gruppeleder Lae Solberg følger opp med å kritisere framdriften til byrådet. Alt lå klart da byrådet tok over, men det nye byrådet har nå brukt seks måneder. Akershus har ikke hørt noe fra Oslo siden begynnelsen av februar, og framdriften skader prosjektet.

Byråd Berg svarer at hun skal ha et møte med Akershus snart og ønsker framgang i Fornebubanen som hun mener er viktig.

Høyre stiller spørsmål om AKS på bakgrunn av bekymringsmeldinger om et tak for halvdagsplasser. Byråden ber om å få informasjon om dette, hun er ikke kjent med problemet.

FrPs representant Aina Stenersen stiller spørsmål om kollektivtrafikk på natten. Byråd Berg svarer at Ruter har ansvar for rutetabellen, men bystyret kan gi signaler. Det må prioriteres innenfor rammene, og hun er opptatt av et godt tilbud hele døgnet men svarer ikke på om hun vil ta initiativ til døgnkontinuerlig t-bane. Aina Stenersen stiller spørsmålet på nytt, og får vite at byrådet jobber med en sak om prinsipper for stasjonsstruktur.
Hallstein Bjercke følger opp og spør byråden om hun ønsker å utvide tilbudet til senere på dagen, og det kan byråden bekrefte.

Bjørnar Moxnes fra Rødt stilte spørsmål knyttet til nye Aker sykehus, og byråden svarte at hun måtte komme tilbake til spørmålene men er opptatt av at Aker sykehus skal realiseres og at byen skal få ny storbylegevakt. Eirik Lunde stilte spørsmål om ideelle aktører i sykehjemssektoren. Byråd Thorkildsen sier at hun vil gjøre alt hun kan for å at ideelle aktører fortsatt skal ha en plass i kommunens sykehjemssektor.

Nå diskuteres eiendomsskatten og fradrag.

16.13 Nå begynner vi på det ordinære sakskartet. Protokollen og forretningsutvalgssaker godkjennes enstemmig.

16.15 Bystyret har nå debatt om Prinsipper for tildeling av parkeringsplass i rådhusgarasjen. Etter fem minutter ble det en debatt om forretningsorden. Oh joy. Nå har man kommet til at man skal gjennomføre debatt om realiteten i forslaget, og FrP snakker om sitt forslag om å ta fra de rødgrønne politikerne parkerinsplasser. Dette er interessant for alle som lytter til bystyremøte på radio og TV: http://oslo.kommunetv.no/bruker/Default.aspx?live=1&sid=913095&cid=2&view=0

Saken sendes tilbake til byrådet.

16.28 Bystyret skal diskutere privat forslag fra Høyre, Venstre, Krf, FrP og Rødt om å anskaffe flere rehabiliteringsplasser for rusavhengige. Byrådet ville kutte langtidsplasser på Østråt rehabiliteringssenter (Blå kors). Julianne Ferskaug har ordet på vegne av Venstre:

“I begynnelsen av januar kom beskjeden om at byrådet i Oslo ville kutte 15 millioner kroner som skulle gå til rehabiliteringstilbud for mennesker med rusproblemer. Konsekvensen av Oslo kommunes nedprioritering av rehabiliteringsplasser er blant annet at tilbudet ved Blå Kors Rehabiliteringssenter Østråt må avvikles. Jeg er glad for at det er en samlet opposisjon bestående av Rødt, KrF, Venstre, Høyre og Frp som i dag får flertall for vårt forslag om å opprettholde antallet utenbysplasser. Vi mener at behovet for rehabiliteringsplasser for rusavhengige er like stort som tidligere.

For Venstre er det viktig med et mangfold i tilbudet til rusavhengige. Rusavhengige er forskjellige og har ulike behov. Mange ønsker seg bort fra Oslo når de er i rehabiliteringsfasen, slik at de avskjermes fra rusmiljøet. Samtidig er nærheten viktig. Det er avgjørende for livet etter rehabilitering at mennesker i en rehabiliteringssituasjon skal kunne holde kontakt med familie og venner og ha samvær med sine barn. Dette er behov som Østråt dekker.

Det er behov for et tilsvarende tilbud for Oslos rusavhengige. Frem til man har gjort en anskaffelse for å sikre nok plasser av denne typen, ønsker vi derfor at det sikres fortsatt drift på Østråt. Blå Kors forteller at brukerne av tilbudet i dag ble svært bekymret da de fikk beskjeden om at tilbudet skulle avvikles. Ved å måtte flytte fra Østråt og inn til byen risikerer de å havne i samme miljø som de har vært i tidligere. Og da er veien tilbake til rusavhengighet svært kort. Dette er ikke mennesker som trenger mer usikkerhet i livene sine, de trenger stabilitet.

Dette er et etterspurt tilbud en viktig del av Oslos samlede tilbud til rusavhengige. Venstre er veldig glade for at forslaget i dag får flertall, og kan forsikre byrådet om at kutt i rusomsorgen aldri vil bli akseptert fra Venstres side.”

Saken ble vedtatt mot byrådspartienes stemmer.

17.12 Bystyret behandler sak om om regionale forskningsfond. Saken er enstemmig med unntak av punkt 5.

Bystyret behandler sak 83, 87, 88, 90-94 og 97. Alle sakene er enstemmig.

Bystyret går nå til middagspause. Snakkes, kjære lesere! Tilbake klokken 18:15

18.15 Hei bloggen! Nå er vi mette og tilbake og går på behandling av interpellasjonen fra Krf om antisemittisme.

Espen Ophaug holdt Venstres innlegg i saken:
Jeg vil berømme representanten Erik Lunde for å løfte en viktig interpellasjon i bystyret. Jeg vil også takke ordføreren for bekreftelsen på at Oslo skal tilslutte seg Mayors united against anti-semittism. Representanten Lunde løftet også forsterket innsats mot anti-semittisme gjennom en interpellasjon i forrige periode, og det engasjementet KrF viser for dette temaet er prisverdig. Venstre støtter KrFs interpellasjon helhjertet.

Det er dessverre slik at Oslo ikke er skjermet for anti-semittisme. Synagogen i Oslo har tidligere vært utsatt for angrep, og flere norske jøder frykter at de skal utsettes for terrorangrep. Oslos mangfold er en av byens aller viktigste kvaliteter og Oslo skal være en trygg by for alle. Den type holdninger som anti-semittisme representerer må derfor aldri aksepteres. Det Mosaiske Trossamfunn har utført en undersøkelse blant medlemmer i Oslo og Trondheim, der om lag 54 prosent sier at de har opplevd antisemittisme. Av de spurte er det ikke en eneste person som mener at omfanget av antisemittisme er blitt redusert de siste ti årene. Det er veldig alvorlig.

300 amerikanske ordførere oppfordrer sine europeiske motparter til å si nei til anti-semittisme. Allerede har flere andre europeiske storbyer gitt sin tilslutning. Ved å tilslutte oss Mayors united against anti-semittism slår vi sammen med en rekke andre byer fast at anti-semittisme er uforenelig med våre grunnleggende demokratiske verdier. Antisemittisme er ikke bare et angrep på jøder, men et angrep på kjerneverdiene i ethvert demokratisk og pluralistisk samfunn. I en globalisert verden der antisemittiske ideer kan og vil spre seg raskt, stopper ikke virkningen og fremveksten av antisemittisme ved grensene. Når det fundamentale verdier som demokrati blir utfordret, er en samordnet og prinsipiell respons er nødvendig. Den responsen blir Oslo en del av her i dag.

18.46 Bystyret går til behandling av privat forslag fra James Stove Lorentzen om Madserud sykehjem. Forslaget gjelder forlengelse av avtale eller alternativ organisering av Madserud sykehjem i tråd med tillitsreformens intensjoner, altså at Madserud sykehjem får forlenget konktrakt med Oslo kommune til å drive sykehjemmet.

Julianne Ferskaug ble erklært inhabil, og Erik Borge Skei tok sete.

Toril Berge Flatabø holder innlegget på vegne av Venstre:

Venstre ønsker en moderne og liberal velferdspolitikk. For Venstre er det ikke viktig om sykehjemmene er offentlige eller private; det viktige er at de eldre som bor der får god og trygg omsorg. Vi er opptatt av et mangfold i tjenestetilbudet og mener eldre skal få velge mellom varierte tjenester fra offentlige, ideelle og private tilbydere. I Oslo har vi mange gode offentlige sykehjem og mange gode private sykehjem. Et av de aller beste er Madserud sykehjem. Jeg vil berømme representanten James Stove Lorentzen for å ha fremmet dette forslaget, som Venstre selvfølgelig støtter.

Byrådet har gitt varsel om at Madserud sykehjem skal driftes av Oslo kommune når gjeldende kontrakt utløper i september 2016, selv om man har opsjon på 2 års forlengelse. Opsjoner er jo et viktig incentiv for å drive godt, og Madserud sykehjem er et svært godt drevet sykehjem. De har høy tilfredshet blant beboere og pårørende, de har et godt arbeidsmiljø, gode lønns- og arbeidsvilkår og svært lavt sykefravær. Når motstand mot private initiativ hindrer at en profesjonell drifter kan fortsette å drive et av byens best drevne sykehjem, styrer frykten og ikke fornuften.

Sykehjemsetaten anslår at 9,5 millioner per år er tilleggsutgiften for kommunen om man nå skal drive dette selv, men byrådet står på sitt. I sin kommentar til forslaget skriver byråden at hun er mot forslaget fordi det står i byrådserklæringen – hun gjør ingen reell vurdering av hvorvidt dette er et godt eller et dårlig forslag. Det er ingen tvil om at dette byrådet driver en ideologisk kamp mot private initiativ. Det er synd. Det er dyrt og det svekker mangfoldet i tjenestetilbudet til de eldre. Venstre støtter derfor forslaget fra Høyres representant om å benytte seg av opsjonen.

Toril Berge Flatabø tok ordet igjen senere i debatten for å presisere at Venstre mener at alle krefter som vil bidra til en bedre omsorg bør få slippe til.

Erik Borge Skei tok ordet (første gang på bystyrets talerstol!). Han kritiserer byrådspartiene for å være ideologiske i sin argumentasjon. Sykehjemmet har gode resultater på sykefravær og trivsel. “Jeg har denne ene saken å forstå bystyrets vedtak på, og denne saken forstår jeg ikke hvorfor flertallet går for det dårligste alternativet”, sa Borge Skei.

Forslagene fikk ikke flertall. Julienne Ferskaug tar sete igjen.

19.25 Alkoholpolitisk handlingsplan.

Forslaget er en rullering av salgs- og skjenkebevillingene i Oslo, og en alkoholpolitisk handlingsplan. Krf har fremmet forslag om å stenge byen tidligere, det støtter vi ikke. Rødt har fremmet forslag om at politiet må jobbe mer med å stoppe folk som drikker øl i parkene og byrommene i byen. Det støtter vi heller ikke.

Toril Berge Flatabø hadde ordet for Venstre i saken. Hun sa at det er viktig og bra at man har oppnådd enighet om en alkoholpolitisk handlingsplan i forrige periode, slik at man fikk en helhetlig politikk. Det forrige byrådet gjorde flere grep i utelivet i Oslo og fikk gode resultater knyttet til vold i utelivet. Hun varslet at Venstre ikke støtter forslagene fra Krf og Rødt, med unntak av et forslag om å vurdere om utelivet kan ta et større ansvar for bråk utenfor sine egne steder.

19.48 Bystyret går videre på sak 82, 84 og 85 sakene er enstemmig.

19.50 Bystyret diskuterer Trondheimsveien 119 m.fl. Espen Ophaug holder Venstres innlegg.

Reguleringen for Trondheimsveien 119 er den siste reguleringssaken avgitt av byrådet Røsland som vi skal behandle i denne perioden.

Saken har en lang forhistorie og den har også ligget lenge i komiteen, av flere årsaker. For det første er planen viktig for den videre utviklingen av Carl Berner-området, derfor har det vært riktig å gå en del runder både med utbygger og med byrådsavdelingen og PBE nå i siste runde. For Venstre har det fra starten av vært viktig å ta vare på den historiske bygningsmassen i Hasleveien, byggene i seg selv er forholdsvis enkle sveitserhus, men de representerer en viktig epoke i Oslos og områdets historie. Det ene bygget kan være bygget så tidlig som 1860. Slike gamle bygg river vi ikke bare for å få plass til litt ekstra næringsareal. Og for å gi dere litt bakgrunn for hvor gamle byggene er: i 1860 kom Aftenposten ut for første gang, Aasmund Olafson Vinje reiste til Nidaros for å dekke kroningen av Karl den Niende, og året etter ga han ut Ferdaminne fra sumaren 1860, Italias samling var stort sett fullført. Ponniekspressen startet opp i USA. Og Hasleveien 6 ble altså bygget.

Ordfører, fra spøk til alvor. De tre bygningene som står der i dag er viktige kulturminner i seg selv, to viktigere enn det tredje, men også som del av et kulturmiljø er byggene viktige. Sammen med industribyggene på motsatt side av Hasleveien utgjør de viktige spor etter Oslos arbeider og industrihistorie, og historien til Carl Berners plass (i 1860 begynte for øvrig Carl Berner sine realfagstudier i København). Kulturminnevern handler om å ta vare på viktige historiske spor, og i iveren etter å bygge høyere og tettere ender vi av og til opp med å rive for mye av det gamle. Det gjør vi heldigvis ikke her.

Bevaring av husene gjør også at man får en variert fasade ut mot Hasleveien. Er det noe vi har sett de siste årene er det at den nye, tunge og til dels massive kvartalsbebyggelsen i nye prosjekter ofte blir veldig monoton, mange steder oppfattes byggene som en mur. Men da er det viktig å kunne benytte seg av sjansen, når den byr seg, til å bruke eldre bebyggelse til å få spill i fasaden, uten at det i for stor grad går på bekostning av utnyttelsen. Selvsagt blir et forslag som tar vare på de gamle husene gi noe mindre enn det utbygger vil, men selv med bevaring av de to sveitserhusene legges det opp til ca. 10000 kvadratmeter bruksareal på denne tomta.

Venstre mener at Carl Berners plass og Grünerløkka kommer godt ut av denne planen. Vi legger til rette for flere boliger og arbeidsplasser et steinkast unna sentrale t-bane, buss og trikkelinger. Samtidig fullføres kvartalsstrukturen i området, og området får en urban og tydelig stil, og vi tar vare på viktige historiske spor.

Ordfører, det er knyttet noe usikkerhet til hvorvidt Elkjøpbutikken på Carl Berners plass kan etableres på tomten. Komiteen har fått ulike signaler og er kjent med at det pågår en rettstvist knyttet til prosjektet. Til det er det å si at vi som bystyre ikke kan planlegge byens utforming ut fra en butikks ønsker. Vi kan ikke regulere inn at Elkjøp skal inn i nye lokaler. Det er det markedet som bestemmer. Bystyret må planlegge i et hundreårsperspektiv, kanskje lengre. Og i det perspektivet er det viktig for Venstre å ta vare på den historiske byen og overlevere noe til etterkommerne våre som forteller om hvordan byen en gang var.

I komiteen stemte Venstre for alternativ 3, og vi vil gjøre det i bystyret også, men subsidiært kan vi støtte alternativ 3b.

20.07 Bystyret behandler Carl I. Hagens forslag til høringsuttalelse om innstrammingene i Utlendingsloven.

20.14 Endelig diskuterer vi saken om lovlighetskontroll av byregjeringen.

Byrådspartiene tar årene fatt og fossror.

Hallstein Bjercke tar ordet på vegne av Venstre.

Det er jo umåtelig fristende å si «hva var det jeg sa», men det skal jeg la være. I stedet skal jeg rose byregjeringslederen for en klok retrett. Når man er satt til å lede en stor by som Oslo, bør man ha forstand nok til å forstå når et forslag er av en slik karakter at det bør legges i skuffen. Det har byregjeringslederen ved sin retrett vist at han forstår.

Denne saken har endt opp med å bli en ganske lei sak for Oslopolitikken og særlig for byregjeringen. Spørsmålet om hva man skal kalle katten har tatt fokus vekk fra hvorvidt den fanger mus, og etter en hel masse støy – som jeg nok også må ta noe ansvar for – har forslaget falt.

Jeg tror byrådet skal ta lærdom av denne saken, for det er flere ting å ta med seg fra denne saken for oss alle. For det første er det noen saker hvor det lønner seg å snakke på tvers av partilinjene før man foreslår noe. I saker som dreier seg om styringssystemet og parlamentarismen i Oslo hadde det vært en fordel å vedta forslaget med en noe større margin enn det byrådet la opp til, nettopp for å sikre en bredest mulig forankring rundt styringssystemet.

For det andre lønner det seg å sjekke lovligheten av forslagene før man setter i gang. Oslo kunne ha kommet bedre ut av denne saken hvis byregjeringen hadde bedt kommunaldepartementet om en vurdering tidligere i prosessen, i stedet for å avvise innsigelsene fra jussprofessorer og nasjonale politikere inntil det ble full stopp. Utsagnet fra Arbeiderpartiets representant i forrige bystyremøte om at «det er ingen formelle problemer med denne navneendringen» blir unektelig stående i et litt underlig lys i dag.

Jeg er glad for at vi nå kan legge denne saken bak oss. Vi er ikke enige om hvorvidt det var et dårlig forslag, men vi kan vel være enige om at det var dårlig håndtert. Nå kan man lære av feilene sine og jobbe med å fremme forslag til bystyret som har større betydning for byens innbyggere.

Ekstrasak: Sorry, jeg glemte å si på begynnelsen av denne bloggen at Krf, Venstre og Høyre og FrP har fremmet en ekstrasak på kartet om å stille nedbemanningen av sykehjemmene i bero. Denne saken behandles nå. Bakgrunnen for saken er at det ligger flere forslag i Helse- og sosialkomiteen om dette, og at disse bør behandles før man begynner nedbemanningen.

Toril Berge Flatabø hadde ordet for Venstre og poengterte at slike vedtak ikke har vært uvanlige i Oslo bystyre tidligere, og at man tidligere har stillet prosesser i bero for å se gjennom dem nøyere. Venstre tror dette kan være klokt å gjøre i denne saken, slik at bystyre kan komme tilbake til saken i revidert budsjett.

Det blir i løpet av debatten klart at forslaget ikke får flertall.

20.52. Møte heves. Takk til alle trofaste fans som leser bloggen! God natt!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**