Ubalanse i boligmarkedet

Bernt Bucher Johannessen
Bernt Bucher Johannessen, Foto: Asker Venstre

Det er et sykdomstegn når markedet får velge å bruke matjord til å bygge kostbare leiligheter med resepsjon og kaffeservering, samtidig som våre ungdommer ligger i sovepose utenfor meglerkontorene for å komme seg inn på boligmarkedet.

Det er svært problematisk å bygge ned matjord som på Landås/Høn. Men skal det gjøres, så må det i det minste være for å løse våre lokale samfunnsutfordringer. Og en av disse utfordringene er en ubalanse i boligmarkedet.

Asker kommune lar i dag markedet styre rekkefølgen og tempoet i de store utbyggingene. Det betyr at Landås kan bli en realitet før utbygging av Asker sentrum. Det er å la matjord bygges ned før man har fortettet og bygget ut området rundt et av landets aller beste lokaltogstasjoner.

Asker har for få små boenheter. Andelen eneboliger er for høyt sammenlignet med andelen leiligheter og rekkehus. Store leiligheter er også høyt sammenliknet med mindre enheter. Askers boligpolitiske strategi har tiltak som skal bidra til å lette på problemet. Men vi løser det ikke så lenge vi ikke tør sette tydeligere vilkår om boligsammensetning ved store utbygginger som Landås.

Det er riktig å bygge sentrumsnært og i gangavstand til kollektivknutepunkt. Men slike indrefileter må brukes slik at det bygges for de som faktisk skal pendle og som trenger innpass på boligmarkedet. Ved å la markedet styre hvor og hvor stort det skal bygges , så setter vi bom for våre barns mulighet til å etablere seg i egen kommune.

Av Marit H. Meyer og Bernt Bucher Johannessen

Innlegget sto på trykk i Budstikka 7. april 2016