Vil øke tempoet i Røykens grønne skifte

Rebekka Borsch og Elisabeth Holter-Schøyen fra Røyken Venstre, Christian Behrens

Leder av utvalg for klima, miljø og samferdsel Elisabeth Holter-Schøyen (V) i Røyken, har tatt initiativ til en studietur til Hurdal. – Vi skal se nærmere på økolandsbyen, sier hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

– Arbeidet med Hurdal Eco Village og bærekraftssatsingen i Hurdal kommune er svært spennende. Derfor ønsker jeg at vi i Røyken kan lære mer om dette, og har vært i kontakt med Hurdal Venstre for å få til en studietur. Jeg tar som utvalgsleder initiativ til dette fordi Venstre vil løfte saken, sier Holter-Schøyen. – Målet er å få til en tur før sommeren. Jeg har fått til et møte med Venstres ordfører Runar Bålsrud som vil vise og fortelle om satsingen i Hurdal, sier Holter-Schøyen.

– Vi vil bli inspirert og øke tempoet i den grønne omstillingen av kommunen vår, sier gruppeleder Rebekka Borsch, som også har ledet Venstres arbeid nasjonalt med å utarbeide grønne tiltak som lokalpolitikere kan gjennomføre i kommunene sine.

Langsiktig arbeid Hurdal Økolandsby har gjennom mange år arbeidet for å etablere en økolandsby i Hurdal. Det har ført til innovative løsninger for en bærekraftig utvikling, og kombinerer innovasjon, næringsutvikling og lite ressurskrevende boliger og livsstil.

Venstre vil bidra til å gjøre Røyken til en foregangskommune innen grønn utvikling i fylket. – Bærekraftige løsninger for å bo og leve med lav ressursbruk er viktig for å svare på klimautfordringene og for å ta vare på naturressursene. Økolandsbyen i Hurdal er gjennom utviklingen av nye, innovative løsninger både for boliger og energiløsninger en spydspiss for å drive fram en omlegging til mer klima- og miljøvennlig bygninger og levemåter, mener Holter-Schøyen.

Øke tempoet
Med befaringen til Hurdal vil Venstre øke tempoet i den grønne omstillingen i Røyken. Vi ønsker å stimulere til :

– At boligutvikling i Røyken gjøres i henhold til strenge miljøkrav (pluss-hus, kortreist varme). Vi må øke bruk av solenergi, og fjern- og jordvarme må bli enklere. Det må også gis økonomisk stimulans til bygging av eksperimentelle og alternative boformer, som økolandsbyer, bokollektiv og generasjonsboliger, mener klimautvalgslederen.

I tillegg til utvalg for klima, miljø og samferdsel, vil Holter-Schøyen også invitere med representanter fra Planutvalg og bygningsråd.

– Administrasjonen ønsker også å være med, sier hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**