Hurum, Røyken og Asker – skape noe nytt sammen

Lasse Thue, Rebekka Borsch, Elisabeth Holter-Schøyen, Tore Hogstad. Røyken Venstres toppkandidater til lokalvalget 2015., Foto: Christian Behrens

En avgjørelse om kommunesammenslåing er like om hjørnet. Et sannsynlig scenario er at Hurum, Røyken og Asker går sammen. Vil vi som tre tidligere kommuner klare å enes om en felles politisk plattform og bygge en felles identitet? Vi i Røyken Venstre mener at de tre kommunene kan forenes om vi tør å satse på å skape noe nytt sammen og samles om noen viktige politiske prosjekter i vår tid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

I disse dager forhandler Hurum, Røyken og Asker om en felles politisk plattform for en eventuell sammenslåing. Det er denne plattformen som politikerne i de tre kommunene skal ta stilling til i juni i år. En politisk plattform må tydelig si hvorfor kommunene skal slås sammen og hva vi vil oppnå ved å skape en felles kommune. Vi i Venstre tenker at det er særlig seks overordnede områder der kommunene våre kan finne gode løsninger sammen og skape en enda bedre hverdag for innbyggerne våre:

• Grønn vekst med klimavennlige transportløsninger og vern av grønne lunger
    • Utvikle en helhetlig samferdselspolitikk på tvers av dagens kommunegrenser/fylkesgrenser som gir god fremkommelighet og et forbedret tilbud på buss, tog, båt.
    • Utvikle Oslofjorden som transportåre for kollektivtransport med elferger
    • Markagrense i Røyken og Hurum og helhetlig vern av strandsonen
    • Fortetting og utbygging basert på samordnet regional plan for areal og transport
    • Stå sterkere sammen overfor regionale og statlige myndigheter i areal- og transportspørsmål, for eksempel for raskere reisetid Spikkestadbanen, kollektivfelt for buss og flere bussruter
    • Kommunen skal være en foregangskommune innenfor klima og energi.
  • Unik stedsutvikling langs fjorden og attraktive bo- og oppvekstmiljø
    • Noen steder er allerede utviklet – andre har et stort potensiale. Å bruke pengene der vi får mest igjen vil være viktig.
    • Flerkjernet struktur og sentrum med et bredt servicetilbud og funksjoner
    • Variert botilbud innenfor samme kommune
  • Tilrettelegging for næringsliv med internasjonal konkurranseevne
    • Næringsliv i Asker ønsker mer plass
    • Skape flere arbeidsplasser i Røyken og vekst i Hurum
    • Sterkere evne til å skape klynger for internasjonalt rettede vekstbedrifter og jobbe sammen om å fremme hovedstadsregionen internasjonalt
  • Bedre skole og velferd som møter flere eldre, frafall i skolen og behovet for tilbud innen psykisk helse
    • Kommunens rolle som skoleeier må styrkes i alle kommunene
    • Stå sterkere ved innføring av ny teknologi – både i eldreomsorg og skoler
    • Jobbe nytt for å bekjempe utenforskap og økende sosial ulikhet – en aktiv rolle for frivilligheten er en felles pilar for de tre kommunene
  • Et levende og innflytelsesrikt lokaldemokrati
    • Innbyggere kan være med å bestemme over forhold som uansett påvirker dem mye
    • Lage faste nærdemokratimodeller
    • Vitalisere lokaldemokratiet med et større mangfold av bakgrunn og kultur
    • Felles tilhørighet rundt fjorden, stedene og marka – og kanskje frivilligheten
  • Attraktive og kompetente kommuner
    • Ledelse og medarbeiderne vil alltid være den viktigste ressursen i en kommune; personalpolitikken og kompetanseutvikling må høyt på agendaen for å sikre innovasjon og kostnadseffektive kommuner
    • Sterkere fagmiljøer innenfor kommunens ansvarsområder som sikrer gode velferdstjenester til innbyggerne
    • Lærlingeplasser for ungdom og praksisplasser for innvandrere

Skal en sammenslåing bli vellykket, må prosessen være inkluderende. Selvsagt må vi i en sammenslåing videreføre de mange kvalitetene som finnes i hver enkelt kommune. Der har vi mye å bygge på allerede. Samtidig må vi tørre å tenke at vi skal skape noe nytt om vi skal slå oss sammen – det er da vi også kan gripe de nye mulighetene som ligger i en sammenslåing. Vi i Venstre tror vi kan utvikle en felles kommune som er grønn, næringsvennlig, demokratisk, kunnskapsfremmende og sosial.

Rebekka Borsch og Lasse Thue, kommunestyrerepresentanter Røyken Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**