Fra SFO til Aktiv fritidsordning

Foto: Johanna Alvestad

I helgen har Venstre landsmøte i Tønsberg med oppvekst som hovedsak. En tidlig og trygg tilknytning til gode omsorgspersoner utgjør grunnlaget for god helse gjennom hele livsløpet. Derfor er det Venstres hovedmål å legge til rette for at barn sikres best mulige oppvekstforhold når de er hjemme, i barnehage, på skole og på fritiden. Mennesker vokser og trives når de havner i yrker eller roller som er i samsvar med personligheten deres. Målet med barnehagen og skolen må være å gjøre barn rustet til resten av livet.

I Lillesand fikk vi gjennomslag for å se flytte aktiviteter inn i SFO-tida, men det har vært en viss skepsis på om dette er klokt. Vi mener det er riktig å videreutvikle SFO, fordi dette er en viktig arena i mange barns liv. Kanskje kan en styrking av tilbudet også gi høyere deltagelse?

Omtrent tre fjerdedeler av skolebarn under 10 år benytter seg av skolefritidsordningen. Venstre mener det må utarbeides nasjonale retningslinjer for hva dette tilbudet skal inneholde.

SFO bør endres til Aktiv fritidsordning (AFO) for å rette fokuset mot aktivitetsinnholdet. Slik kan det få et tydeligere mandat som aktivitetsarena, hvor alle barneskoleelever uavhengig av sosioøkonomisk bakgrunn, kan få delta i aktiviteter av blant annet kunstnerisk, kulturell og sportslig art.

I det nye tilbudet må de kunne få hjelp til lekser, og kunne delta i aktiviteter med liten eller ingen kostnad. I tillegg bør deler av tilbudet være læringsstøttende – altså bidra til å styrke elevenes akademiske kompetanse, men med en lystbetont innfallsvinkel, rotfestet i lek og mestring.

Pilotprosjekter viser at gratis eller inntektsdifferensierte SFO-satser resulterer i en stor økning i antall elever som benytter seg av tilbudet.

Venstre vil:
– Omdøpe Skolefritidsordningen til Aktiv fritidsordning (AFO)
– At det skal utarbeides statlige rammeplaner som setter krav til innholdet i AFO
– Integrere deler av kulturskolen i AFO på kulturskolens premisser
– Ha forsøksordninger med utvidet AFO-tilbud til og med 7. klasse
– Gi barn fra lavinntektsfamilier gratis AFO etter skoletid, og differensiere priser opp til en makspris for dem med høyest inntekt
– Integrere frivillighet, ernæring og kunst-, kultur- og idrettstilbud i AFO, basert på lokale premisser og ressurser, som et supplement til fritidstilbudene utenfor AFO
– At alle AFO-er skal ha et leksehjelpstilbud med kompetent personale
– At det alltid skal være pedagogisk personale til stede på AFO
– Utvide aktivitetsskolepedagogikk-utdanningen, og på sikt innføre et slikt utdanningskrav for AFO-ledere
– Gi insentiver som fører til at flere velger å ta aktivitetsskolepedagogikk-utdanning
– Belønne AFO-er som har ansatte med aktivitetsskolepedagogikk-utdanning

En god oppvekst varer livet, og vi har stor tro på at et styrket tilbud i forlengelse av skolen vil gi flere barn enda bedre muligheter.

Agnethe Rislå (V)
Oppvekstutvalget