Røyken må ta del i den nasjonale flyktninge-dugnaden

Bilde: www.fn.no

Vi i Røyken Venstre synes det er nødvendig at vår kommune bidrar i den viktige nasjonale dugnaden med å få til et asylmottak her. Vi ser det som vår plikt å hjelpe medmennesker som har kommet som flyktninger til Norge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Thon Gruppen har tatt kontakt med kommunen vedrørende muligheten til å opprette et asylmottak på Midtbygda. Det er snakk om et midlertidig mottak, med varighet inntil 3 år. Da akuttmottaket ble etablert i fjor høst, viste Røykenbøringer sin raushet, sitt engasjement og sin giverglede. Dette er det viktigste utgangspunktet for å lykkes med å ta imot flyktninger; varme hjerter ute i lokalsamfunnet. Vi i Røyken Venstre har tro på at Røykens innbyggere vil ønske et nytt asylmottak velkommen på den samme inkluderende og åpne måten som sist.

Det sterke engasjementet vi har sett hos frivillige som har hjulpet til på det midlertidige akuttmottaket, vil bli viktig å bygge videre for integrering av nye flyktninger. Idrettslag og foreninger vil også være viktige aktører for å lykkes med integreringen.

Vi er stolte av å bo i en kommune med en lokalbefolkning, som har vist raushet og medfølelse til medmennesker i nød, både med hensyn til giverglede og gjestfrihet. Frivillighet har spilt en stor rolle for å få flyktningene på mottaket til å trives.

Mottakene skal være tuftet på prinsippet om integrering fra første stund, hvor det blir lagt vekt på språkopplæring, jobbmuligheter og mulighet til å bli en del av lokalsamfunnet så raskt som mulig. For flyktninger som kommer til Norge, er det viktig tidlig å få se hva som er veien videre ut i arbeidslivet. Det er viktig å kunne bidra og være til nytte også på veien dit. Det er også det beste grunnlaget for god og rask integrering i det norske samfunnet. Dette handler om å stille krav, men like ofte om å gi muligheter.

De som kommer hit til Norge har alle sin historie, og mange har traumatiske opplevelser med seg i bagasjen. Hvordan de skal takle dette videre i livet avhenger veldig av hvordan vi tar imot dem. Det er mange ulike foreninger og idrettslag i bygda vår som flyktningene kan bli en del av. Både her og i skolen vil de lære om norsk kultur og norsk språk. I Lier jobber idrettsrådet med idrettsfaddere for barn til foreldre med ikke-norsk etnisk bakgrunn. Noe slikt er det kanskje mulig å få til i Røyken også?

Utgiftene kommunen vil få ved å si ja til et mottak, er avhengig av hvor mange som kommer, sammensetningen, og hvilke behov hver enkelt flyktning har. Mesteparten vil bli dekket av staten. Det er viktig å tenke på at utgiftene vil avhenge av i hvor stor grad man lykkes med integreringen. En god integrering vil være avgjørende for trivselen blant beboerne på mottaket og for lokalbefolkningen for øvrig. Thonbygget egner seg godt som mottak. Det er en god inndeling i forhold til rom, noe som gjør at forholdene for mottak ligger godt til rette her. En annen fordel er byggets sentrale beliggenhet med nærhet til skole, bibliotek, svømmehall (etter hvert), bussholdeplass og togstasjon.

Med dette som utgangspunkt, mener vi at Røyken kommune har alle forutsetninger for å lykkes som vertskommune for et asylmottak på Midtbygda.

Elin Nyborg og Per Midteide, Røyken Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**