E18 og klimaforliket i Asker

Njål Vikdal, Venstre, medlem i samferdselsutvalget i Akershus, 7.-kandidat Viken fylkesting og 4.-kandidat Asker kommunestyre, Foto: Olav Heggø

Venstre arbeider målrettet for at klimaforlikets mål om at «All vekst skal skje med kollektiv, sykkel og gange» skal gjelde for Asker og E18-prosjektet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Venstre har vært en pådriver for at en fornyet E18 ikke skal gi trafikkøkning. Det var Abid Raja som i Stortinget våren 2015 fremmet forslag om «Stortinget ber regjeringen sikre at ny E18 Vestkorridoren er i tråd med klimaforliket.», hvor Venstre ble stående alene i transportkomiteen i 9.juni 2016. Men, gjennom valgkampen flyttet de store partiene til en ny posisjon hvor klimaforlikets mål om null-vekst skulle gjelde for Oslo bys grense ved Lysaker-elva. Venstre har ikke vært tilfreds med dette og arbeider for at klimaforliket skal gjelde for E18 gjennom Asker og Bærum – samt internt i Asker og Bærum.

Selv om biler ikke vil forurense like mye i framtiden som i dag, er det viktig å begrense bilbruken. Biler tar for mye plass og gir mye støy i tettbebyggede strøk som Asker.

Selvsagt trenger vi bil også i framtiden, men mer sykkel, tog og buss er nødvendig for at Asker skal både vokse og ha gode bomiljø.

Asker Venstre er derfor meget glad for at Asker formannskap nylig har vedtatt Venstres forslag «Det forutsettes at videre planlegging og gjennomføring av E18-prosjektet vil etablere løsninger som sikrer at målet om persontransportveksten tas kollektivt og/eller med gange/sykkel, og på lengre sikt reduseres privatbilbruken, slik det er formulert i Askers kommuneplan 2014-26.».

Asker har altså vedtatt at persontransporten med bil skal reduseres på sikt, uavhengig av befolkningsvekst.

Dette er også bekreftet i høringsinnspill til NTP.

Men, kan miljøbeviste velgere stole på klimaløfter? Norske politikere har gjentatte ganger satt klimamål i Kyoto (for 2012), og for 2020, som ikke er nådd hverken av rød-grønne og som den blå-blå regjeringen nå strever med. Oslo og Akershus har, med

Venstre i posisjon klart å bremse trafikkveksten i Oslo og Akershus.

Dette har man klart gjennom en stor budsjettøkning til kollektivtransporten, bygge flere arbeidsplasser ved kollektivknutepunktene, stor satsing på innfartsparkering, ved å ved å ha en streng parkeringsnorm i senterområdene samt å videreføre bompenger.

Hva kan Asker gjøre for å «på lengre sikt reduseres privatbilbruken»? Asker skal i år vedta en ny parkeringsstrategi. Hvorfor er det så mange parkeringsplasser ved næringsbyggene i Asker? Trenger vi alle parkeringsplassene i Asker sentrum? Asker kan forsere byggingen av kollektivfelt inn til Asker på Røykenveien og Drammensveien, og ut av Nesøya. Asker kan stå imot presset for å bygge 1000 nye boliger i Dikemark-satellitten. Asker kan starte arbeidet med en småhusplan som gir forutsigbar fortetting i gangavstand fra lokaltogstasjonene.

Asker kan sette fokus på den uutnyttede kapasiteten i sporene mellom Lysaker og Asker slik at det blir mer attraktivt å ta toget fra Asker.

Til sist så bør Askers mål om å på sikt redusere privatbilbruken medføre at man ser på om trafikken mellom Drengsrud og Holmen fortsatt krever kapasitetetsøkning til 3+3 felt i tillegg til lokalveifelt og bussvei. Store deler av E18 vil fortsatt gå i dagen og den vil fortsatt gi lokalmiljøproblemer for mange innbyggere. Arealinngrepene og rivingen av en mengde privatboliger er også sterkt beklagelig. Hvis vi må øke kapasiteten av sikkerhetsgrunner, så vil det være et

krav fra Venstre at prosjektet har et forpliktende trafikkmål som må kunne nås gjennom å øke trafikantbetalingen til et høyere nivå.

Venstres støtte til en fornyet E18 bygger på at det finnes en vilje og realistisk plan for å nå klimaforlikets mål om at all persontransportvekst skal skje med kollektiv, sykkel og gange. Vi vil arbeide for en fornyet E18 og et Asker hvor biltrafikken ikke øker. Da får vi et Asker som også i framtiden blir et godt sted å bo.

Njål Vikdal

Leder Asker Venstre