Lokalsamfunn eller forstad

Merete Haug

Kommunereformen handler ikke om økonomi og samferdsel, mener Merete Haug. Den handler om verdier og viktige veivalg for framtiden.

Venstres anliggende er større lokaldemokrati, mer åpenhet, livskraftige lokalsamfunn, større miljøfokus, samt bedre forvaltning av naturområdene og spesielt den verdifulle strandsonen Hurum forvalter. Dette er verdier vi må se etter når vi skal velge veien framover. Vi har allerede tatt et verdivalg ved å bo i Hurum. Vi har valgt å bo på bygda, valgt lavere boligpriser, store naturområder, å kunne ta seilbåten eller snekka ut på fjorden etter arbeidstid eller beina fatt inn i marka, lavere puls, naboer som hilser. Vi setter pris på fellesskapet i et lokalmiljø som er nært, oversiktlig, trygt og vakkert. Mye kan forbedres, men huringer har generelt en sterk tilknytning til stedet de bor, og opplever en identitet i det å bo på Klokkarstua, Filtvet eller hvilket som helst tettsted på Hurum. Vi er rett og slett glade i hjembygda vår.

savner perspektiver

Jeg savner noen perspektiver i debatten, at de rette spørsmålene blir stilt. Hva vil Asker/Røyken med Hurum, hva vil Drammen med Hurum, hvilken utvikling vil de ta oss med på? Er det forskjeller på disse to alternativene i form av vilje til endring, nytenkning og dynamikk? Hvordan møter de demokratiutfordringen?

Kommunereformutvalget har vært på en uhyre spennende tur til Danmark og besøkt flere kommuner som har utviklet modeller etter sammenslåing som gir et vesentlig rikere lokaldemokrati enn vi klarer å utøve i dag. Går vi den veien, eller går vi inn i et forvokst byråkrati? Og hvilken mulighet får vi til å påvirke denne prosessen, i den ene eller den andre sammenslutningen?

Vestfjordsalternativet med Drammen/Svelvik synes å ivareta dette på en langt bedre måte enn Oslofjordalternativet med Asker og Røyken.

Hvor de fleste av oss handler eller jobber er mindre vesentlig. Arbeidsmarkedet vårt vil være det samme inntil vi klarer å etablere flere lokale arbeidsplasser. Drammen er ikke stengt for oss om vi velger Røyken og Asker, Rv23 er like åpen om vi velger Drammen og Svelvik, og det digitale samfunnet gjør avstanden til kommunehuset liten uansett. Den unaturlige kommunegrensen mellom Sætre og Åros bør justeres uansett alternativ. Tilhørighet til Buskerud eller Akershus har vært nevnt, men fylkene er også i rask endring. Dette kan ikke være fokusområder når vi skal velge retning. Vi vil fortsatt bo på Hurum, og rushtrafikken vil fortsatt stå på E18 inn mot Oslo inntil det blir tatt noen overordnede grep som endrer tenkemåten rundt pendling på en grunnleggende måte.

Kjerneverdier

Med Drammen/Svelvik har Hurum framforhandlet en svært god avtale målt etter Venstres kjerneverdier. Drammenserne er tydelige på at byen er ferdig utbygget, nå ønsker de utvikling av lokalsamfunnene utover i fjorden.

Drammen by har gjort en klassereise de siste 20 årene som få hadde trodd var mulig, fra Norges mest utskjelte og latterliggjorte veikryss til en trivelig elveby med høy standard. ‘Drømmen om Drammen’ ble en kjempedugnad mellom politikere, kommune, investorer og lokalt næringsliv, og den entusiasmen og gjennomføringsviljen har resultert i en framoverlent kommune som vet at de kan.

Tenk bare om Sætreutbyggingen hadde vært lagt opp på en slik måte, hva vi kunne fått til her. Beliggenheten i forhold til Drammen/Svelvik gjør at Hurum framstår tydeligere som et eget sted også i framtiden enn om vi går mot Asker og Røyken

Trøstesløst

Forhandlingene med Asker/Røyken har knapt startet, tre uker før folkeavstemningen. Det er for tidlig å si hva vi ender opp med, men hittil har diskusjonene vist en trøstesløs mangel på visjonære tanker. Grunnholdningen har vært at Hurum i likhet med Røyken skal betraktes som en stasjon på vei inn mot Stor-Oslo, et sted å bo fordi det ikke er plass til alle lenger inn.

Det er mange steder rundt Oslo som har gått i storby-fella. Kulturliv, arbeidsliv og lokalsamfunnsbyggende aktivitet dreneres inn til byen fordi det er så nært og så lettvint, og stedet reduseres til en transportåre, et kjøpesenter og boligområde rundt kollektivknutepunktet. Hurum er like langt fra Oslo uansett hvem vi slår oss sammen med. Utvikling av lokale arbeidsplasser er et av de viktigste virkemidlene for å styrke lokalmiljøet og fremme et grønt skifte. Transport hjem-arbeid er en stor utfordring både i form av tidsbruk, klimautslipp, veibygging osv.

Det har vært framhevet at Hurum ikke er en liten kommune i norsk sammenheng. Vi kan endre mye i egen kommune, stå stødigere på egne ben før vi velger om vi skal gå inn i en større sammenheng. Det er fullt mulig og det er mye som peker i en god retning for Hurum nå. Vi hadde gjerne fått lov til å utvikle dette en stund til.

Det kan være bedre å bli stående alene nå enn å gå forhastet inn i en sammenslåing som gir oss dårlige vilkår og hvor vi føler at Hurum blir innlemmet som en slags arealreserve.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**