Ikke modne for sammenslåing

Et enstemmig medlems- og styremøte i Hurum Venstre vedtok i dag følgende uttalelse og anbefaling i saken om kommunesammenslåing.

På nåværende tidspunkt anser Hurum Venstre ikke tiden moden for at Hurum skal slå seg sammen med andre kommuner i nærliggende områder. Alternativene er uoversiktlige, de lokaldemokratiske løsningene er ikke på plass og samtidig er regionreformen under utvikling og fylkesgrensene kan være i endring om kort tid. Verken Fjordbyen eller Vestfjorden gir Hurum Venstre per i dag den tryggheten vi trenger for å anbefale våre medlemmer og Hurums innbyggere å få for en sammenslåing i de retninger. Samtidig er Hurum i en positiv omstilling; Det politiske samarbeidsklimaet er bedre enn på lang tid, det arbeides sammen til Hurum beste, og det foregår for tiden en storstilt omstilling av næringslivet på Hurum som vi tror og håper raskt vil gi økt antall arbeidsplasser lokalt og tilflytting. Derfor anbefaler vi Hurums innbyggere å stemme nei til kommunesammenslåing uten å velge retning. Situasjonen omkring oss kan endre seg og tiden kan vise seg mer moden for sammenslåing i nær eller fjerne fremtid. Venstre er av prinsipp positive til en ny kommunestruktur, men basert på kunnskapen fra arbeidet med alternativene for Hurum kan vi per nå ikke konkludere med å anbefale en sammenslåing.

Vi oppfordrer alle til å bruke stemmeretten 9.mai og å si nei til en sammenslåing med andre kommuner. Hurum Venstre vil lytte til resultatet i den oppkommende avstemningen 9.mai.

Christian Dyresen, Gruppeleder (V)

Arne Adolfsen, Leder

Merete Haug, Nestleder og kommunestyrerepresentant